Ny medlem Niclas Erlandsson:

- Jag är stolt över att Centerpartiet står upp för värderingsfrågor

Niclas Erlandsson är ordförande för Studieförbundet vuxenskolan i Halland sedan flera år tillbaka. Han hjärta bultar för Vuxenskolan och han berättar stolt om den nya utnämningen som Sveriges bästa arbetsplats. (Foto: privat)

Centerrörelsen i Halland får nu in en hel del nya medlemmar. I kommande nummer av Hallandsbygden intervjuar vi några av dem. Den här gången träffar vi Niclas Erlandsson från Torup i Hylte kommun.

Berätta om dig själv

Niclas beskriver sig som en vanlig man med båda fötterna på jorden. Han är född och uppvuxen i Torup, bodde ett par år i Falkenberg innan han förra året flyttade hem till sin fars föräldrahem i Drängsered.

- Jag arbetar på Mefa Sweden i Kinnared men är i grunden bilmekaniker.

Som kuriosa berättar Niclas att han gjorde vapenfri militärtjänst i hemtjänsten i Göteborg. Därifrån har han fina minnen av att få sätta guldkant på de äldres vardag.

Varför blev du medlem i Centerpartiet?

- Jag har varit politiskt aktiv länge, cirka 20 år i Liberalerna, men jag har nog alltid varit Centerpartist i grund och botten.

Landsbygdsfrågorna är viktiga för honom, det är där man hittar sina rötter. Att Centerpartiet står upp för värderingsfrågor är Niclas stolt över och han trivs av den människosyn som genomsyrar partiet. Han är bekymrad över att folk inte förstår hur samhället fungerar; inte har tilltro till rättssystemet men litar blint på vad de läser på sociala medier.

Vad hoppas du kunna bidra med i Centerpartiet?

- Jag vill bidra med sin politiska erfarenhet från kommunala- och regionala uppdrag.

Han vill driva landbygdsfrågor – att hela kommunen ska vara levande och utvecklas. Niclas vill driva valfrihet inom vård och omsorg.

- Det är viktigt att känna sig trygg med den utförare som ska ge hjälp och omvårdnad. Därför vill jag att kommunala verksamheter lättare ska kunna konkurrensutsättas.

Dina famtidsplaner?

Niclas hund Mille, en Pinscher, är en stor källa till glädje. Tillsammans har de åkt genom hela Sverige i husbilen han haft under sex år. Norrland och norra Sverige har varit mål för många av resorna. I somras upptäckte Niclas Öland som en vacker pärla i vår närhet. Niclas gillar att fotografera och har drömmar om att bygga upp en fotostudio hemma.

Text: Anna Roos

Faktaruta:

Niclas Erlandsson

Boendeort: Sjöbol Drängsered

Sysselsättning: Maskinoperatör på Gnotec Sweeden.

Bra egenskaper: Händig och stresstålig.

Ska läsa: Romanen Gröna fingrar sökes.

Gillar att se på TV: Gamla, svenska filmer så som Repmånad och Göta Kanal – filmer som gör mig glad.