Svalka prisas på internationella kvinnodagen

I samband med den internationella kvinnodagen 8 mars har Centerkvinnorna och Centerpartiet i Halland valt att uppmärksamma Anette Berggren i Torup. Hon har skapat en klädkollektion som förbättrar livskvaliteten för många kvinnor.

Med tårta och diplom uppmärksammas varje år på Internationella kvinnodagen en kvinnlig företagare i Halland.

Fler förebilder behövs

- Vi vill uppmärksamma att vi behöver fler kvinnor som driver företag. Kvinnor som driver företag i Halland är mindre än hälften så många som männen. Också bland nystartade företag så är det hälften så många kvinnor som män som startar företag, så vi behöver fler förebilder på det området, säger Anna Roos som företräder Centerkvinnorna i Halland.

När Anette Berggren, grundare av Svalka Clothing, kom i klimakteriet letade hon efter kläder som kunde ge svalka vid värmevallningar. Hon scannade marknaden, hittade plagg från USA och Storbritannien men var inte nöjd med funktioner och kvalitet.

Temperaturreglerande effekt

Anette är ingenjör och kände att det borde går att få fram ett bättre material och hennes tankar och idéer ledde till produktutveckling av en bomullstrikå tillverkad i Portugal. Den har sedan behandlats så att den får en temperaturreglerande effekt. Temperaturen regleras med hjälp av fasförändring, ett fysikaliskt fenomen som innebär att ett material tar upp energi när det ändrar fas, det vill säga går från fast till flytande. När det tar upp energi kyler det sin omgivning. När omgivande temperatur sedan sjunker kommer detta material att gå tillbaka till fast fas igen, och då avges energi till omgivningen. På så vis hålls alltid en lagom temperatur. Tekniken används till många olika applikationer, men utvecklades för textil av Outlast® Technologies åt NASA.

Innovation för bättre livskvalitet
Anette har tagit fram en egen klädkollektion som ger svalka åt varma kroppar, sänker temperaturen då den svänger uppåt och lindrar på så sätt både vallningar och svettningar.

- Anettes innovationer som förbättrar livskvaliteten för en stor grupp kvinnor med klimakteriebesvär vill vi lyfta fram då den bryter tabun, förbättrar livskvaliteten och visar ett stort systerskap med kvinnor i liknande situationer, säger Mari-Louise Wernersson som är riksdagskandidat och vice ordförande i Centerpartiet Halland i samband med prisutdelningen.