Halland fortsätter satsa på grön tillväxt i företagen

– Utvecklingschecken är ett bra verktyg för att driva på den gröna- och den digitala omställningen och utveckling i det halländska näringslivet, säger Helene Andersson (C), ordförande i regionstyrelsens tillväxtutskott.

Region Halland fortsätter stötta företag genom utvecklingscheckar i ytterligare tre år.

- Det är ett bra verktyg för att driva på utvecklingen och göra Halland till Sveriges grönaste tillväxtregion, säger Centerpartiets regionråd Helene Andersson.

Region Hallands arbete med Utvecklingscheckar, till stöd för halländska små och medelstora företag, fortsätter i ytterligare tre år efter beslut på dagens regionstyrelsesammanträde. Det innebär 15 miljoner kronor som finansiering.
Utvecklingscheckar är ett av flera verktyg i Hallands företags- och innovationsstöd. Checkarna har funnits i sin nuvarande form sedan 2016 och tidigare beslut om finansiering fanns fram till och med 2022.

Utvecklingscheckar beviljas för externa konsultinsatser avseende produkt-, organisations och marknadsutveckling som ett steg i arbetet med att minska klimatpåverkan och stärka konkurrenskraften.

– Utvecklingschecken är ett bra verktyg för att driva på den gröna- och den digitala omställningen och utveckling i det halländska näringslivet. En av styrkorna med checken är att det är ett verktyg som är relativt lätt att förstå och att det är en långsiktig satsning som näringslivet och stödaktörerna har lärt sig att hitta, säger Helene Andersson (C), ordförande regionstyrelsens tillväxtutskott.

Läs mer Utvecklingscheckarna!