Valplattform 2022

Centerpartiet i Kalmar är en del av den styrande majoriteten i Kalmar kommun och har så varit i snart tio år.
Kalmar kommun rankas som en av Sveriges bästa kommuner på en mängd områden, inte minst service och miljö där Centerpartiet har drivit på för en folknära och grön politik.

Men vi är inte nöjda och vi kan bättre. Här kan du läsa om grunderna i den politik som vi vill fortsätta att bygga Kalmar på. Under sommaren kommer vi att mer detaljerat presentera förslag på lösningar och möjligheter i Kalmarbornas vardag.

HELA KALMAR

Det går bra för Kalmar! Den kommunala ekonomin är god, många väljer att bosätta sig i kommunen och företag både växer och vill etablera sig här. Näringslivet är blandat med både små och stora företag inom många olika branscher, vilket gör arbetsmarknaden mindre sårbar. De gröna näringarna med både primärproduktion och förädling spelar en viktig roll, men också IT-sektorn, verkstads-
industri och besöksnäring. Centerpartiet ser företagen som en förutsättning för en god välfärd och en attraktiv kommun. Det är viktigt för att kunna möta de långsiktiga demografiska utmaningarna med ökade välfärdsbehov och brist på arbetskraft.

En fungerande arbetsmarknad kräver också ett fungerande utbildningsväsende på alla nivåer. För Centerpartiet är såväl förskola, skola, vuxenutbildning och högre akademisk utbildning lika viktiga. Den bredd av olika utbildningar och på olika nivåer skapar förutsättningar för Kalmar att vara rustade för framtiden.

En av vår tids största frågor är den om klimatet. För Kalmar kommun är det högst relevant med det tanke på vårt geografiska läge där vattenbrist, torka och skogsbränder kan ha stor påverkan på samhället. Kalmar kommun ligger inom många områden i framkant vad gäller miljöfrågor, men det finns ännu mer att göra för att ställa om och ta tillvara omställningen.

För att kunna upprätthålla en kommun med god välfärd och lika levnadsvillkor, rätt prioriteringar och ansvarstagande så är den lokala demokratin viktigt. Vi vill komma så nära medborgarna som möjligt i de beslut som ska fattas om vår gemensamma framtid.

HELA KOMMUNEN SKA UTVECKLAS

Något av det viktigaste i vår politik är att man ska kunna bo och jobba i hela kommunen. Var du än beslutar dig för att ha ditt hem, ska det finnas goda möjligheter och livsvillkor. Det ska vara lätt att leva både i och utanför staden.

NÄRINGSLIV

Företagande är centralt i Centerpartiets politik. Företag betyder jobb och det ska vara lätt att starta företag, och för de som redan finns - att utvecklas och expandera i Kalmar kommun.
De gröna näringarna har fantastiska möjligheter att skapa jobb. Det handlar om allt från nya små teknikföretag till tjänsteföretag och lant- och skogsbrukaren som tillverkar sund och säker mat och materialet vi bygger våra hus av. Vi vill underlätta för de gröna näringarna, genom att sänka kostnader och minska regelkrånglet.
Universitets roll i Kalmar har också blivit allt mer framträdande på senare år. Den ny placeringen i hamnen skapar en attraktiv miljö för både studenter och omgivande samhälle. Den är en miljö där innovationer kan tas fram som kan bidra till nya lösningar att möta samhällets utmaningar. I detta är Kalmar Science Park en viktig kugge.
Vi vill ha en öppen arbetskraftsinvandring för att få in den kompetens som kanske saknas.
Samtidigt måste integrationen fungera. Utanförskapet måste minska. Människor som är nya i Sverige behöver tidigt få möjlighet att jobba. Här sitter näringslivet på många av lösningarna och vi vill ge dem möjligheterna att använda dem.

Centerpartiet i Kalmar vill:

• Ta bort krånglet! Det ska vara enkelt att driva företag i Kalmar kommun. Ge goda möjligheter för företag att etablera sig och expandera i Kalmar kommun genom snabb hantering, grön el och god tillgång till verksamhetsmark.

• Vara en självklar samtalspartner till företag i hela kommunen - inte minst småföretagen.

• Satsa på småskaligt mathantverk och gårdsbutiker.

• Satsa på yrkeshögskoleutbildningar som företagen efterfrågar och fortsatta satsning på Linnéuniversitet för att hålla kvar kompetens i regionen.

• Skapa goda förutsättningar för de gröna näringarna.

MINDRE TÄTORTER OCH LANDSBYGD

Möjligheten att bo och verka där man vill skapar en levande landsbygd. Inflytandet över byggande och företagande behöver anpassas efter lokala behov. Kalmar kommun, som består av stor del strandnära mark, både längs kusten och i ålandskapet, står här inför utmaningar. Makten över strandskyddet behöver ligga närmare människors vardag, hos kommunen. Vi tror att det är möjligt att skapa attraktiva områden och positiv utveckling samtidigt som känslig natur skyddas och goda livsvillkor för djur och växter bevaras.
När man blir äldre ska boendealternativ finnas för de som vill flytta från sitt hus men ändå bo kvar på orten. Infrastruktur med vägar och fiber ska ge samma förutsättningar att driva företag även utanför stadskärnan. Framtiden ser ljus ut för landsbygden.

Centerpartiet i Kalmar vill:

• Ge långvariga löften om satsningar på landsbygden.

• Att fler hus och lägenheter byggs på landsbygden.

• Satsa på bra vägar på landsbygden.

• Satsa på bra kollektivtrafik på landsbygden.

• Förbättra gatubelysningen runt om i kommunen för en trygg och säker utemiljö.

• Fortsätta att driva på digitaliseringen även efter att fiberutbyggnaden är färdig.

FÖRENINGSLIV

Centerpartiet är stolta över alla de ideella krafterna som finns runt om i kommunen. Idealitet bidrar till en levande kommun och ska uppmuntras och belönas. Centerpartiet arbetar också för att friluftslivet i kommunen skall fortsätta att utvecklas. Det ger positiva hälsoeffekter, ökar besöksvärdet i hela kommunen och knyter ihop landsbygd med stad.

Centerpartiet i Kalmar vill:

• Skapa förutsättningar för ett rikt och levande föreningsliv med plats för alla typer av föreningar – kultur, idrott, hembygd med flera.

• Fortsätta att satsa på bygdepengen och utveckla satsningen på medborgarbudget till att gälla hela
kommunen.

• Utveckla friluftsområden för att främja folkhälsan.

EN PLATS ATT VÄXA UPP, BO OCH ÅLDRAS PÅ

Kalmar är en trygg kommun - men alla kan känna sig otrygga ibland och det ska tas på allvar. Trygghet är en grundförutsättning för vår välfärd. Oavsett om du går på gatorna i centrum eller bygatorna i Mörebygden, oavsett kön, ålder eller ursprung.

Ett tryggt Kalmar gör kommunen attraktiv. Här ska du få hjälp och stöd när du behöver. Det ska finnas resurser i förskola och skola som kan stötta elever, socialförvaltningen ska ha möjlighet att hjälpa barn och familjer som behöver stöd och att det ska finnas en väl fungerande omsorg i hela kommunen.
Centerpartiet ser också ett stort värde i den erfarenhet som många äldre besitter och vill skapa förutsättningar för möten över generationsgränserna för att möjliggöra värdefulla erfarenhetsutbyten.

Kalmar är också en del av världen. Fler människor migrerar, både för att söka skydd från krig, terror och förtryck, men också för arbete och studier.
Centerpartiet står för en reglerad invandring, en migrationspolitik som förenar ordning och reda med medmänsklighet och humanism.

TRYGGHET

Kalmar är som sagt en trygg kommun men vi behöver förebyggande insatser för att kunna ta hand om de problem som ändå uppstår.

Centerpartiet i Kalmar vill:

• Arbeta för en satsning på närpoliser i Kalmar kommun. Fler poliser med god lokalkännedom skapar ett tryggare Kalmar.

• Stödja civilsamhället för att skapa sammanhang där människor känner sig hemma.

• Skapa förutsättningar för tidiga förebyggande insatser hos barn och unga som riskerar att hamna i otrygga sammanhang.

OMSORG

Alla människor behöver ett sammanhang där vi kan möta nya intryck och få spegla oss i varandra. När vi blir äldre förlorar många de sammanhang de tidigare existerat i. Centerpartiet vill se till att det finns kravlösa möjligheter för äldre och ensamma människor att träffas och ta del av olika aktiviteter.

Många äldre och svårt sjuka kan få en tryggare vård i sina hem. Utbyggnaden av den Nära vården och omsorgen innebär närhet till läkare, sjuksköterska, undersköterska och att mer av vården ska kunna genomföras som hemsjukvård och omsorg i hemmet.

Den dag man inte längre kan bo hemma ska man ha möjlighet att hitta ett nytt boendealternativ som passar just individens behov och förutsättningar, oavsett om det är en egen lägenhet eller plats på ett äldreboende.

Centerpartiet i Kalmar vill:

• Möjliggöra att sammanhang skapas där människor känner sig välkomna och kan delta på ett kravlöst sätt.

• Att det ska finnas trygga boendealternativ för äldre i hela kommunen.

• Mer beakta sociala behov i kommunens bedömning när det kommer till äldreboende.

• Att Kalmar kommun ska ha en god arbetsmiljö och vara en attraktiv arbetsgivare för alla anställda, inte minst omsorgspersonal.

SKOLA

Skoltiden är en avgörande period för varje människa. Tidigt formas här den individ som ska gå vidare in i vuxenlivet. Barn ska ha en trygg och utvecklande skola som ska anpassas efter varje barns behov och kapacitet.

Även utbildningsalternativen för vuxna behöver utvidgas. Fler yrkesutbildningar, anpassade efter arbetsmarknadens behov, med möjligheten att läsa in högskolebehörighet på komvux behöver skapas.

Centerpartiet i Kalmar vill:

• Ge goda förutsättningar även för mindre skolor.

• Att anställda inom förskola och skola ska ha en god arbetsmiljö och möjlighet till vidare-
utbildning på arbetstid.

• Satsa på barn och ungas hälsa, bland annat genom utbyggd elevhälsa.

• Att förskola och skola ska anpassas efter barnets behov och inte barnet efter skolans.

• Ha större vuxennärvaro på raster för att skapa en tryggare skolmiljö.

• Öka samarbetet mellan förvaltningar, t.ex. socialförvaltningen och förskolorna för att tidigt kunna sätta in förebyggande insatser när barn riskerar att hamna i otrygga sammanhang.

EN HÅLLBAR KOMMUN
DÄR VI VÄRNAR OM MILJÖN

Ett aktivt miljöarbete är viktigt för våra kommande generationer, men också här och nu. För oss är det viktigaste att stoppa utsläppen och inte utvecklingen. Ekologiska och närodlade val i kommunens egen verksamhet är självklara för oss. Och när vi bygger ut kommunen ska vi ta hänsyn både till miljön och sociala aspekter.

Vi vill använda energikällor som är förnybara och därför bra för klimatet – vattenkraft, bioenergi, vindkraft och solenergi.

De senaste åren har visat på en sårbarhet med exempelvis vattenbrist och torka. En fungerande vattenförsörjning är avgörande för att kommunen ska leva och utvecklas. Ett friskt Kalmarsund ger förutsättningar för en stark besöksnäring. Vi ser möjligheter för att Kalmars miljöteknikföretag, satsningen på ett nytt reningsverk och forskningen på Linnéuniversitetet ska ytterligare förbättra vår gemensamma miljö. Vi kan och måste göra mer. Kalmar ska vara ledande i miljöarbetet.

Centerpartiet i Kalmar vill:

• Ha ett grönt Kalmar. Grönytor ska bevaras och mer växtlighet ska till i stadskärnan.

• Underlätta för tillkomsten av nya våtmarker.

• Satsa på solpaneler och vindkraft samt prova nya innovativa lösningar inom elproduktion och koldioxidinfångning för minusutsläpp.

• Att det ska sättas upp laddstolpar för elfordon på allmänna parkeringsplatser runt om i kommunen.

• Fortsätta att satsa på biogas med nya tillämpningsområden.

•Att cykeln ska vara ett självklart alternativ i kommunen.

Bli medlem i Centerpartiet