RE(C)EPT FÖR KALMAR LÄNS BÄSTA

MER MAT OCH DRYCK FRÅN KALMAR LÄNS ÅKRAR

...ÄNGAR, TRÄDGÅRDAR, SJÖAR OCH HAV. Vi vill arbeta med företagares villkor, förutsättningarna att bo och verka på landsbygden och ett mer jämlikt samhälle.

Centerpartiet vill:

• Öka konkurrenskraften i jordbruket och öka landets självförsörjningsgrad när det gäller mat, energi och drivmedel.
  • Stärka äganderätten för skog och mark.
  • Satsa mer på infrastruktur, elförsörjning och förbättrad kompetensförsörjning.
  • Ändra strandskyddet så det möjliggör byggande på landsbygden.
  • Införa ett företagarlyft för att utveckla kvinnors möjlighet att driva företag.

Minskat regelkrångel för så väl bönderna, gårdsbutikerna och förädlingsledet är en förutsättning för fler i arbete och fler företag. Att det går att få lönsamhet och glädje i sitt arbete är viktiga ingredienser för våra företagare i länet. Därför vill vi ge myndigheterna ett uppdrag att se över vilka lagar och regler som kan förenklas eller tas bort helt. Det ska vara lätt att göra rätt!

Vi vill stärka äganderätten för både mark och skog då kommer kraften hos varje ägare att kunna tas till vara på ett helt annat sätt. Ta också bort nuvarande strandskydd så det blir lättare att bygga nära sjöar på landsbygden.

Kvinnor måste kunna starta företag inom alla branscher.

Sist men inte minst att tillåta gårdsförsäljning av alkohol för besökare där must, öl, vin och sprit producerats skulle också lyfta vårt län ytterligare som destination för turister.

MER MAT OCH DRYCK FRÅN KALMAR LÄNS ÅKRAR

I Kalmar län produceras flera av de livsmedel som sedan äts på tallrikar runt om i Sverige. Tyvärr är självförsörjningsgraden i Sverige endast 50% vilket är alldeles för lågt och varken bra ur ett miljö- eller säkerhetssynpunkt. Den måste därför öka så vi har mat på bordet även vid krig som i Ukraina.

Centerpartiet vill:

• Öka självförsörjningsgrad av mat.
  • Vid upphandling av livsmedel - krav på motsvarande svenska djurskyddsregler, miljökrav etc.
  • Att andelen närproducerade livsmedel som används i regionens verksamhet ska öka.
  • Öka insatser för utvecklad förädling av livsmedel och produktion.
  • Utveckla utbildningsmöjligheter inom mat och livsmedel tillsammans med regionens gymnasier, folkhögskolor och Linnéuniversitet
  • Utveckla livsmedelssektorn i regionen och tillvarata dess möjligheter att bidra till klimatomställningen bland annat genom stöd till utökad biogasproduktion.

Det som produceras i Sverige har lägre klimatpåverkan och djurskyddet är högre. Centerpartiet har drivit på för förbättringar inom EU när det gäller exempelvis antibiotika-användandet på friska djur. Kort sagt vi har en lång tradition om att värna klimat och livsmedelsproduktion.

När klimatet blir varmare hotar det produktionen i stora delar av världen. Vi i vår del märker det med torka och brist på vatten. Därför har tillgången till vatten också blivit en fråga att arbeta aktivt med och där är Sydöstra Sverige hårt drabbat.

Kan maten vara en valfråga? – Ja det tycker vi!

Det är genom politiska beslut som vi påverkar lönsamheten för vårt svenska jordbruk. Det är genom politiska beslut som vi bestämmer vilken mat som ska serveras på sjukhus, äldreboende, förskolor och skolor. Vi tycker det därför är viktigt att den mat som serveras ska vara så närproducerad som möjligt och producerat enligt Svenska djurskyddsregler.

MATEN EN VIKTIG DEL AV DIN HÄLSA

Hälsa kan beskrivas som ett tillstånd av fullständigt fysiskt, psykiskt och socialt välbefinnande. Hur vi lever påverkar vår hälsa – hur mycket vi rör på oss, hur vi äter och hur våra nära relationer ser ut.

Centerpartiet vill:

• Öka antalet allmänläkare på hälsocentralerna. Alla ska ha en fast läkare med helhetssyn på hälsan.
    • Prioritera kvinnors hälsa. Det pratas för lite om tillstånd och sjukdomar som enbart kvinnor har.
    • Skapa ett hållbart arbetsliv. God arbetsmiljö och möjlighet att leva på lönen.
    • Anställ hälsocoacher i mödrahälsovården. Då får vi friskare familjer.

Regionen ansvarar för hälso- och sjukvården på länets sjukhus och de offentliga hälsocentralerna. Från Centerpartiet har vi lagt fram och fått igenom att hälsosamtal nu ska erbjudas alla 40-, 50- och 60-åringar. Framåt föreslår vi att regionen ska satsa på hälsocoacher inom mödrahälsovården. Det ofödda barnets hälsa börjar redan i moderlivet och i den allra tidigaste barndomen. Får blivande föräldrar hjälp med att förbättra sina levnadsvanor kan det ge barnen bättre förutsättningar till ett hälsosamt liv.

Vi lever vi allt längre. Det betyder att de som är äldre och som behöver mer hjälp inom vård och omsorg blir fler. En viktig del för att hålla sig frisk länge är att äta bra mat. Och bra mat, det har du som invånare i Kalmar län runt knuten!

Bli medlem i Centerpartiet