Hur kommer du att medverka till julrushen?

Det är nästan två och en halv månad kvar till jul. Vi är bara i mitten av oktober. Trots det så börjar en del affärer tyvärr redan med julsaker!

Bara här i Hallsberg har jag två exempel. Hörde häromdagen någon som varit på Dollar Store och de hade gjort om i affären och tagit fram adventsstakar. På ICA har jag sett både julmust och skumtomtar. Misstänker att detta inte är något specifikt för Hallsberg.

Jag erkänner att jag tycker om både adventsstakar och annat julpynt och konsumerar gärna även julmust och skumtomtar. Men är det verkligen relevant att detta ska starta åtta veckor före 1:a advent?

Det är vi konsumenter som avgör om vi tycker detta är OK.

VÄLDIGT OFTA under året skrivs och talas det om hur dåligt det är i Sverige och att ekonomin för många är katastrofal. Nästan varje år skrivs det om att julhandeln slagit säljrekord. De ekonomiska förutsättningarna är naturligtvis väldigt olika, men för många är julhandeln och alla ”måsten” ett stort stressmoment. Tyvärr har kanske den kategorin blivit fler i dessa coronatider.

Jag önskar att fler i år tänker på och prioriterar varför vi firar jul. Julen är en av våra stora kristna högtider för att Jesus föddes. Tyvärr glöms detta bort av många för all hets kring mat, tomtar och dyra julklappar. Varje år spekuleras det också vad som ska bli årets julklapp.

EN BRA möjlighet att kunna unna både sig själv och andra trevliga julgåvor utan att det behöver bli jättedyrt är ju att handla på Second Hand. Det finns ett antal Second Hand butiker i vårt län.

Utöver att kunna handla både kläder och materiella saker till ett hyfsat pris är det ju ett bra sätt att värna miljön. Miljö och återvinning är ju inne i dag och årets julklapp 2020 kan ju vara något från din Second Hand butik.

Säkerligen kommer de flesta av oss ändå att handla och kosta på oss en del inför årets julhelg, men vi behöver ju inte börja i mitten av oktober.

Låt inte julhandeln och alla ”måsten” bli en stressfaktor så vi glömmer julens budskap och att ha trevlig gemenskap. Handla gärna god svensk mat och fundera på att den hårda julklappen behöver kanske inte vara senaste mobilmodellen.

ANDERS LYCKETEG Kretsordförande Hallsberg