C - det mänskliga alternativet

För en tid sedan presenterade "Tidöpartierna", M+KD+L+SD, hur de beslutat sig för att gå vidare med angiverilagarna och ge uppdraget att titta på hur angiveri ska fungera i skolan och sjukvården.

Lärare ska agera poliser i sina klassrum. Sjukvårdspersonal ska agera poliser parallellt med att de ska vårda. I stället för att fokusera på undervisning och vård föreslås nu att personalen inom skola och vård ska ägna sig åt att kontrollera om personerna har rätt att vistas i vårt land, och anmäla dem om så inte är fallet.
Precis detta har vi sett tidigare i vår historia. Ett samhälle där vi inte kan lita på någon alls. Ett samhälle där alla kan ange dig. Har vi inte lärt oss mer än så av vår historia?
Centerpartiet är nu det enda partiet av den tidigare borgerliga alliansen som står upp för alla människors lika värde. Det enda partiet av den tidigare borgerliga alliansen som inte ser det som möjligt att samarbeta med SD. Vi står stadigt i våra värderingar och fortsätter att driva liberal politik på riktigt.
Lärare ska ge barn en så bra utbildning och så trygg skolgång som möjligt.

Ulrika Björklund, Gösta Hedlund, Inger Hellqvist, Anders Lycketeg, Ann-Sofie Johansson
Centerpartiet i Hallsberg