Aktiva Lund

Lund ska ha en mångfald av kultur- och fritidsaktiviteter som är tillgängliga i hela kommunen. Här samverkar studentliv, civilsamhälle och folkbildning med kommunala verksamheter. En stor del av Lunds kultur härstammar från studentlivet och vi vill att den lundensiska traditionen av spontanitet och bildning värnas. Vi vill ha en levande stad där konstuttryck har en självklar plats.

sol-has-bg

Centerpartiet i Lunds kommun vill:

Centerpartiet vill:

1. införa mer öppet på alla bibliotek i kommunen.
  2. underlätta för fler barn och unga att engagera sig i idrotts- och kulturverksamhet, till exempel genom att utreda en kulturcheck i likhet med musikchecken.
  3. utöka Fritidsbankens verksamheter i kommunen.
  4. ha fler grafittiväggar, aktivitetshubbar och gatukonst såväl i city som i östra tätorterna.
  5. öppna upp för foodtrucks på Mårtenstorget, i Kattesund och på andra lämpliga platser.
  6. skapa aktivitetslokaler i samverkan med aktuella föreningar (klättring/skate/biljard/bowling) på Västerbro-området, gärna i gammal industrilokal som bevaras exteriört.
  7. skapa mötesplatser för föreningsliv som vänder sig till alla medborgare på fler ställen i kommunen.
  8. att utvecklingen av kommunens friluftsområden fortsätter och att tillgängligheten blir bättre.
  9. att fortsätta satsningen på våra friluftsbad och att planeringen för ett inomhusbad i Dalby återupptas.
  10. att föreningar som mottar bidrag från Kultur- och fritidsförvaltning ska ha ett aktivt arbete för jämställdhet och inkludering.
  11. ha likvärdiga satsningar på fritidsverksamheter oavsett om de av tradition riktar sig till pojkar eller flickor.

Bli medlem i Centerpartiet