Gröna Lund

Klimatet är vår tids största utmaning. Med innovation, samverkan och satsningar som påverkar i både stort och smått kan vi vända utvecklingen. Lunds kommun ska intensifiera arbetet för att nå klimatmålen och agera som en möjliggörare för en hållbar utveckling, såväl för näringsliv och offentliga verksamheter som medborgare och besökare. Kommunala beslut ska ta hänsyn till FN:s globala hållbarhetsmål och bidra till koldioxidneutralitet till 2030. Detta kräver samverkan mellan kommunen, näringslivet och andra aktörer.

sol-has-bg

Centerpartiet i Lunds kommun vill:

1. att råvaror till våra tillagningskök är producerade i Sverige när sådan produktion finns, och att råvaror och recept väljs utifrån minskad miljö- och klimatpåverkan och lägre utsläpp av växthusgaser.
  2. minska matsvinnet i våra verksamheter.
  3. att viltkött utgör en större andel än idag av köttråvaran i skolor och på äldreboenden.
  4. att parker, grönytor och skolgårdar utvecklas så att pollinatörer och biologisk mångfald gynnas. Fruktträd och ängsplanteringar ska vara naturliga inslag i stadsbilden.
  5. att arbetet med installation av solpaneler på kommunala fastigheter fortsätter
  6. verka för att region Skåne utökar kollektivtrafiken med tätare turer såväl dag som kvällstid i hela kommunen, samt att priserna sänks.
  7. att användningen av såväl el som biogas, bio-olja och vätgas utvecklas och blir tillgängligt som drivmedel i hela kommunen.
  8. att parkeringsplatser, boendeparkeringar och pendlarparkeringar så långt det är möjligt förses med laddningsmöjligheter till elbilar
  9. verka för ökad produktion och användning av biokol för att binda mer koldioxid i marken
  10. verka för att arbetsfordon som utför arbete på kommunens uppdrag drivs med fossilfria bränslen.
  11. att Kraftringen, för att bidra till effektivare användning av energi och minskade koldioxidutsläpp, fortsatt söker samarbete med företag och institutioner som Nordic Sugar, ESS och Max IV.

Bli medlem i Centerpartiet