Omsorg i Lund

Vård- och omsorgsförvaltningen ska vara en modern och attraktiv arbetsgivare som har en god arbetsmiljö för sina anställda. Verksamheterna ska ha en fortsatt hög kvalitet och ha ett hälsofrämjande perspektiv. Personalen ska ha relevant kompetens samt få kontinuerlig kompetensutveckling och karriärmöjligheter. Vi vill se en fortsatt utveckling av välfärdsteknologi och digitalisering för att ge ökad trygghet och självständighet för den enskilde.

sol-has-bg

Centerpartiet i Lunds kommun vill:

1. att det ska finnas vård- och omsorgsverksamheter i hela kommunen genom exempelvis särskilda boenden och LSS-boenden.
  2. att det skapas fler trygghetsboenden och “mellanboenden” samt verka för att äldre själva ska bestämma om de vill bo hemma med hemtjänst eller på särskilt boende.
  3. att det ska bli möjligt för äldre att kunna köpa och äta måltider i kommunens skolrestauranger.
  4. anställa ytterligare en dietist inom Vård- och omsorgsförvaltningen för att förebygga undernäring, individanpassa kosten och utbilda vårdpersonalen i nutritionsfrågor.
  5. ha en fortsatt satsning på den dagliga verksamheten inom LSS och individers rätt till stöd.
  6. fortsätta och intensifiera arbetet med tillgänglighet för alla, oavsett ålder eller funktionsvariationer.
  7. satsa på välfärdsteknik och habilitering genom fler rehabåtgärder med individens behov i centrum.
  8. ha ökad samverkan med civilsamhället och föreningar för att motverka ofrivillig ensamhet.
  9. värna träffpunkternas verksamhet.

Bli medlem i Centerpartiet