Pressa Danmark att öppna gränsen mot Skåne

Det är tid för regeringen att stärka upp insatserna gentemot Danmark för att få öppnat gränsen över Sundet. Nu när flera länder runt om i Europa börjar öppna upp, bör det även gälla Öresundsregionen.

Näringslivet och utbildningsområdet är båda är djupt beroende av samarbeten och partnerskap med andra länder. Och av samarbetet inom nordiska länderna mest av allt.

- Nu är det avgörande att hålla fast vid samarbetet i Norden och respekten för våra grannländer. De nordiska länderna måste i större omfattning samarbeta och prata med varandra kring arbetet mot corona. Annars riskerar vi att karantäner och andra insatser inte bara tar kraft från coronaviruset men även från våra ekonomier och politiska möjligheter, skriver riksdagsledamot Niels Paarup-Petersen tillsammans med folketingsledamot för Radikale Venstre i Danmark Sofie Carsten Nielsen i Kvällsposten.

- Köpenhamn blir en mindre attraktiv metropol utan en välfungerande Öresundsintegration, fortsätter Niels Paarup-Petersen och Sofie Carsten Nielsen.

Klicka här för att läsa artikeln i Kvällsposten.