Förbättra för cyklister på Kalendegatan

Kalendegatan är ett av Malmös mest trafikerade cykelstråk, med över 6 500 cyklister per dygn. Gatan, som förbinder det starka cykelstråket på Kaptensgatan med centralstationen, Västra hamnen och Nyhamnen är en viktig länk för Malmös cyklister, men dess nuvarande utformning är inte anpassad för den omfattande cykeltrafiken. Idag är Kalendegatan delvis en gågata där man endast får cykla på fotgängarnas villkor, delvis en gångfartsgata där cyklister även behöver trängas med biltrafik som nyttjar gatan. Blockerande fordon som stannat mitt i gatan för att lasta eller lossa är en vanlig företeelse, och beläggningen av smågatsten är både ojämn och hal vid vått väglag. Detta står i klar kontrast till Malmös ambition att vara en ledande cykelstad.
Parallellt med Kalendegatan löper gågatan på ena sidan och Djäknegatan på den andra. Djäknegatan är ett huvudstråk för bil- och kollektivtrafik, och tidigare tankar om att anlägga en cykelbana längs den gatan har avskrivits i samband med den kommande ombyggnaden inom storstadspaketet. Därmed saknas idag realistiska alternativa stråk för cyklister genom innerstaden, vilket gör en anpassning av Kalendegatan till en cykelgata både rimlig och nödvändig.
Ett pågående projekt för att omvandla Södra Förstadsgatan till en hybrid av gågata och cykelgata med enkelriktad angöringstrafik visar att det är fullt möjligt att förena cykelanpassningar med de höga stadsmiljökrav som innerstaden ställer. På samma sätt borde även stråket på Kalendegatan kunna anpassas för att förbättras för cyklister, med en enhetlig reglering som prioriterar cyklister och en markbeläggning som är säker och komfortabel att cykla på, utan att ge avkall på stadsmiljön.
För att Malmö ska kunna leva upp till sin vision som en cykelstad i världsklass är det avgörande att huvudcykelstråk erbjuder hög framkomlighet, säkerhet och komfort. Kalendegatan i dess nuvarande form lever inte upp till dessa krav.
Vi föreslår kommunfullmäktige besluta att:
Tekniska nämnden ges i uppdrag att anpassa Kalendegatan, Göran Olsgatan och Malmborgsgatan för att minska biltrafiken och öka komforten, säkerheten och framkomligheten för cyklister på sträckan mellan Adelgatan och Lilla Nygatan.
Inlämnad till Malmö kommunfullmäktige
2025-01-30
Anton Sauer (C), Martin Molin (C)

