Småskalig Vattenkraft

Villkor för småskalig vattenkraft i Sverigen

Måndagen den 29 jan var det stormöte i Vara konserthus där frågan om småskalig vattenkraft informerades om och debatterades. LRF m fl var inbjudare och det var mycket folk, frågan berör verkligen.

Regeringen har lämnat en riktigt dålig departementspromemoria som nu förhandlas mellan de fem partier som står bakom energiöverenskommelsen (C, Kd, M, Mp och S).

Viktiga punkter för C är

1. Långsiktigt och stabilt regelverk som kombinerar behovet av vattenkraftsel, närvändiga miljöåtgärder med respekt för äganderätt, kulturmiljö mm.
  2. Lätta den ekonomiska och administrativa bördan
  3. De dammar och kraftverk som funnits länge men inte har formellt tillstånd ska inte betraktas som olagliga
  4. Man ska fullt ut jobba för undantag i EU:s ramdirektiv för vatten
  5. Att skydda och kunna utveckla andra viktiga samhällsintressen (bostäder, jord och skogsbruk, avloppsinfrastruktur, industriutveckling mm)

Rickard Nordin, centerpartiets energipolitiska talesperson, sköter förhandlingarna för oss. Vid debatten fick jag, Ulrika Carlsson, C-riksdagsledamot för Skaraborg, äran att ersätta honom för att berätta för alla intresserade åhörare vad Centerpartiet står för och vad vi vill med att delta i förhandlingarna. Vi har fått mycket positiv respons efteråt.

Hör gärna av dig till någon av oss om du har frågor