Skaraborg en viktig kugge i den gröna omställningen.

Skaraborg har potentialen att vara ett av de ledande områdena i den gröna omställningen – den möjligheten ska vi inte försitta. När det är dags att återigen sätta full fart efter krisen så tänker vi i Centerpartiet se till att Skaraborg är snabba ur startgroparna och tar ledningen!

På grund av Coronapandemin så står Världen, Sverige och Skaraborg delvis på paus. Pandemin har medfört många tragedier och återhämtningen från den kommer att vara svår. Minst en positiv sak har dock kommit av krisen: klimatutsläppen har störtdykt. I början av april var det totala antalet utsläpp i världen 15% lägre än motsvarande period tidigare år och IEA uppskattar att utsläppen 2020 kommer vara 8% lägre än förra årets. När det är dags att starta upp världens ekonomier igen så borde vi ta chansen att starta dem på ett sätt som ger de klimatvänliga alternativen ett försprång. Skaraborgs modell, med grön energi och hållbara gröna näringar är ett bra exempel för resten av världen.

En viktig insats är att se till att omställningen mot hållbar energi fortsätter. Tyvärr har krisen inneburit att vissa, särskilt företag, har skjutit upp investeringar i solceller och egen energiproduktion. Det är viktigt att villkoren för att producera grön energi är så goda att dessa investeringar tar fart igen när ekonomin återhämtar sig. På samma vis innebär satsningar på bioenergi, vindkraft och smartare och säkrare elnät mängder av gröna jobb som har potentialen att vara en viktig källa till arbete och tillväxt efter krisen. Här är vi i Skaraborg redan en föregångare, med mycket vind och bioenergi – även om vi kunde önska oss mera sol. Men vi både kan och bör gå längre och satsa ännu hårdare!

Grön elproduktion är viktigt, men även vi människor behöver energi. Det får vi genom maten och även den behöver produceras miljövänligt. När områden som Västgötaslätten kan öka sin produktion, både av grödor och av kött så spar vi dels in onödiga och miljöskadliga transporter – som kommer av att importera kött från fjärran länder. Dessutom drar vi nytta av att Sverige har bland de mest miljövänliga jord- och lantbruken i världen. Att stärka de svenska lantbruksföretagen och ge dem goda förutsättningar att producera mer och bli leverantör till närområdet är ett bra sätt att både stärka näringar som bär Skaraborg och göra världen till en grönare plats.

En följd av Coronakrisen är att allt fler personer upptäckt hur otroligt mycket man kan göra på internet. Teknikföretag inom allt från leveranser och mötesteknik till dataspel har ett guldläge efter krisen. Att detta innebär former av underhållning som dessutom är miljövänliga är ett väldigt positivt samband! En sak många inte vet är att några av världens främsta spelföretag har rötter eller personal från Skaraborg – där en av världens främsta utbildningar i speldesign finns på högskolan i Skövde. Att satsa på en smartare och mer digital ekonomi som låter oss digitalisera bort källor till onödiga utsläpp är en ytterligare viktig pusselbit för en grönare värld.

På det stora hela är det uppenbart att Skaraborg har mycket att lära ut och exportera till resten av Sverige och hela världen. Vi har potentialen att vara ett av de ledande områdena i den gröna omställningen – den möjligheten ska vi inte försitta. När det är dags att återigen sätta full fart efter krisen så tänker vi i Centerpartiet se till att Skaraborg är snabba ur startgroparna och tar ledningen!

Ulrika Heie (C) Riksdagsledamot

Ulrica Johansson (C) Distriktsordförande