Dags för nollutsläpp på Kinnekullebanan
Trots att vi i Sverige har spetskunnande och ren el ligger vi efter i utvecklingen. Pionjärer som Mariestad eller Vårgårda har tagit viktiga initiativ och nu är det dags för rikspolitiken att hjälpa till.
Runt om i Europa ser vi hur vätgasen som energibärare vinner mark. EU-kommissionen lanserar en vätgasstrategi, Volvo och Daimler startar samarbete och Danmark planerar stora vätgasfabriker. Trots att vi i Sverige har spetskunnande och ren el ligger vi efter i utvecklingen. Pionjärer som Mariestad eller Vårgårda har tagit viktiga initiativ och nu är det dags för rikspolitiken att hjälpa till.
En god start är att ge Trafikverket i uppdrag att upphandla vätgaståg på vissa sträckor. Ett bra exempel är Kinnekullebanan. Det är dags att byta ut dieseltågen mot modernare fordon med nollutsläpp som mål. Att elektrifiera hela banan är en dyr historia, men det finns andra – smartare teknikval som dessutom går helt i linje med de planer som finns i Mariestad kring transportsektorn.
I Tyskland rullar redan de första vätgasdrivna tågen i passagerartrafik. De är en utmärkt ersättning till diesellok på de sträckor där elektrifiering inte kan motiveras. Att Mariestad dessutom har profilerat sig kring just vätgas med bland annat en av få vätgasmackar i landet och dessutom lokal produktion av vätgasen passar givetvis utmärkt in i bilden.
Kinnekullebanan är en viktig kommunikationslänk både norr och söder ut och behöver rustas upp för att klara framtida krav på både miljö och resande. Att då samtidigt ta ett helhetsgrepp och testa ny teknik är en klok idé och ett sätt att skapa mervärden åt Västsverige.
Sverige behöver ställa om. Därför har det varit viktigt för Centerpartiet att ställa tuffa krav på miljötekniksatsningar i budgetsamtalen med regeringen. Pengar avsätts till minusutsläpp, laddinfrastruktur och nu även till vätgas. Sverige har allt att vinna på att ta till sig vätgasen betydligt bättre än idag. Den kan jämna ut variationer i elproduktion, kan lagras över tid och har inga andra utsläpp än vatten. Vi har också möjlighet att producera den av ren el, vilket är avgörande. Det är dags för rikspolitiken att lära av de västsvenska kommunerna och satsa på vätgasen!
Rickard Nordin, (C), riksdagsledamot Göteborg
Klimat- och energipolitisk talesperson
Ulrika Heie (C) riksdagsledamot Skaraborg
Ordförande Miljö och jordbruksutskottet
Anders Karlsson (C), lantbrukare
Vice ordförande i kommunstyrelsen Mariestad
Frida Nilsson (C) lantbrukare
Vice ordförande i kommunstyrelsen Lidköping