Närtrafiken ger möjligheter till nya resandemönster

Kollektivtrafiken är en viktig del i kampen mot att minska transporternas negativa påverkan på klimatet och miljön, en kamp som kommer vara avgörande för hur våra barn och barnbarns liv kommer se ut.

För politiken och myndigheterna är det viktigt att uppmuntra och möjliggöra för människor att resa kollektivt istället för med bil. I storstäder och större tätorter är detta sällan ett problem men för de som bor på landsbygden eller utanför tätorterna i Skaraborg är det svårare.

Västtrafiks utbud av buss, tåg och närtrafik är avgörande för att kunna åka kollektivt i Skaraborg och Västra Götaland. Under Covid-19 har antalet resenärer minskat och Västtrafik föreslår nu av besparingsskäl minskat utbud av kollektivtrafiken i Skaraborg.

Förslagen drabbar landsbygden hårt då det främst handlar det om kväll, natt - och helgturer med Närtrafiken men även vissa tåg- och bussturer. Dessa turer har ofta färre resenärer och för en del inte nödvändiga för att komma till och från jobb och utbildning men avgörande för att kunna träffa familj, vänner eller delta i olika fritidsaktiviteter. Men det drabbar även ungdomar som kan ha svårt att komma till sina sommarjobb mm. Om dessa turer tas bort kommer de som har tillgång till bil snabbt göra bilresor till en vana och de som inte har tillgång till bil får snällt stanna hemma.

När pandemin är över kommer många regioner, inklusive Västra Götaland, stå inför ekonomiska utmaningar, men det är otroligt viktigt att man inte ser kollektivtrafiken som en plats att spara pengar. Istället är det viktigt att vi uppmuntrar människor att resa mer kollektivt så snart restriktionerna släpper.

Västtrafik behöver satsa för att få fler att åka kollektivt, istället för att ta prognoser om minskat resande som en given sanning. Närtrafiken har gett möjlighet till nya resandemönster som nu helt raderas bort med Västtrafiks förslag till besparingar.

Det kommer en tid efter pandemin och då kommer vi vilja umgås med nära och kära som vi under ett år bara sett digitalt. Vi kommer vilja ta oss till fritidsaktiviteter, bio eller restauranger för att umgås och äta gott. Om man väljer att dra in turer riskerar man göra bilen till det enda alternativet för många tusentals Skaraborgare. Genom att satsa på en tillgänglig kollektivtrafik i hela Skaraborg kan vi öka chansen att dessa resor återigen görs kollektivt och miljövänligt.

Centerpartiets kommunföreträdare i Skaraborg.