världens mest attraktiva stockholmssregion

Stockholmsregionen har förutsättningar att vara den bästa och mest hållbara platsen att leva på i hela världen. Vi har ett fantastiskt näringsliv, framgångsrika universitet och högskolor, en innovativ och driftig befolkning med ursprung från alla världen hörn. Vi har livsmiljöer från pulserande storstad till världsunik skärgård. Men vi har också stora problem som ingen aktör kan lösa på egen hand. Det krävs gemensam kraftsamling för att vi ska komma framåt.

sol-has-bg

Kraftsamling för fler jobb och företag

Stockholmsregionen är utsedd till Europas mest attaktiva, innovativa och konkurrenskraftiga region vilket leder till många nya jobb och pengar till välfärden, men i en globaliserad värld är det positioner som vi ständigt måste utveckla.

Det är svårt och dyrt att skaffa bostad i Stockholmsregionen, särskilt för unga och nyinflyttade. Företagen och välfärden skriker efter arbetskraft med rätt kompetens samtidigt som många, inte minst unga och nyanlända, saknar ett jobb eller en utbildning som leder till jobb.

Utanförskapet skapar också stora hälsoklyftor som vi måste minska. Alla barn ska kunna se sina föräldrar gå till jobbet på morgonen. Det krävs kraftfulla insatser för att de som står längst ifrån arbetsmarknaden ska ha chansen att få ett jobb.

Det ska vara enkelt för människor att starta företag och att få det att växa. Våra världsledande akademier ska kunna fortsätta att locka till sig talanger från hela världen och Stockholmsregionen ska förbli den attraktiva och innovativa region som den är idag. Alla människor ska kunna hitta ett jobb som passar dem och där de får utvecklas, och alla ska kunna hitta en bostad till ett rimligt pris som passar deras behov. Region Stockholm kan genom sitt ansvar för tillväxt och utveckling vara en viktig samlande kraft för att förverkliga den visionen.

Bli medlem i Centerpartiet