Lars Alenfalk fick Centerpartiets guldnål

Värmdöcenterns Lars Alenfalk tilldelades Guldnålen vid Centerpartiet Stockholmsläns distriksstämma den 20 mars. "Lars är känd för sin integritet, stabilitet och för att stå för sina överenskommelser" skriver Värmdöcenterns Ina Ununger i sin motivering till utmärkelsen.

Centerpartiets guldnål delas ut av disktriktsstyrelsen som tack och belöning till personer som genom sitt arbete inom organisationen på ett särskilt sätt har gagnat Centerpartiet, vilket verkligen Lars Alenfalk har.

Motiveringen till utmärkelsen löd enligt följande:

Intresset föddes tidigt för politik, eftersom Lars pappa Gustav Andersson var ordförande i Gustavsbergs/Ingarös kommun för socialdemokraterna samt ordförande för fackföreningen för Gustavsbergs fabriker med ca 2400 medlemmar, på 1940 talet. Även farbror Gunnar Andersson var Socialdemokrat och blev riksdagsman.

Lars vid 20 års ålder funderade mycket över samtalen vid köksbordet och framtiden i brukssamhället. Hur borde brukssamhället utvecklas politiskt för att inte fastna i tanken att allt skulle fortsätta som det varit, utan hur kunde man själv utvecklas och finna sin egen drivkraft.

Sagt och gjort, Lars blir aktiv Centerpartist 1971 och tilldelas en ledamotsplats i Byggnadsnämnden i Gustavsbergs kommun. Som egen företagare som plåtslagare utforskade Lars det geografiska utsprida kommunerna i skärgården och på Värmdölandet.

1974 fick Lars uppdraget som ledamot i samordningsförbundet för hopslagning av kommunerna Gustavsberg/Ingarö/Värmdö/Djurö, idag Värmdö kommun.

Centerpartiet hade sin storhetstid från mitten på 70-talet till mitten av 80-talet, då bjöd man in KDS att vara med på C listan och bjöd folkpartiet på ledamotplatser i nämnder. Allt för att sträva mot en allians med mittenpolitik.

Lars har suttit i alla nämnder på alla tänkbara presidie- och ledamotsposter förutom i Socialnämnden från 1971 fram till idag. Bland andra politiska partier och politiska kollegor är Lars känd för sin integritet, stabilitet och att stå för sina överenskommelser. Förutom att ha bidragit på den politiska arenan med sin yrkeserfarenhet och kunskap i snart 50 år, kan Lars Alenfalks politiska gärning sammanfattas med att han varit den ledande diplomaten för Centerpartiet i Värmdö i kaos och stormar, upp och nedgångar i både majoritet och opposition. Tack Lars Alenfalk!

VärmdöCenterns gruppledare

Ina Ununger