Semestra hemma i sommar

Att semestra på hemmaplan har aldrig varit mer aktuellt än nu. Passa på att hitta guldkornen runt knuten och hemestra i vår vackra kommun i sommar. Se till att samtidigt gynna våra lokala företagare, så vi har något kvar när vi väl är igenom denna svåra tid.

Värmdö kommun har satsat målmedvetet på att tillgängliggöra spår, leder och kulturstigar och på att öka kännedomen om Värmdös friluftsliv. Senast häromdagen kunde vi berätta att Värmdö kommun klättrar 102 platser i mätningen för Sveriges Friluftskommun och hamnar på plats 80. En rejäl revansch efter 2019 då kommunen hamnade på plats 182.

Här har vi sammanställt en lista på hemestertips i Värmdö inför sommaren:

Köp take away från Värmdös restauranger till picknicken. Många restauranger i Värmdö erbjuder take away. Varför inte slå två flugor i en smäll och stötta våra lokala företagare i sommar samtidigt som du får en lyxig färdiglagad picknick med dig på din utflykt?

Vandring och utflyktsmål i Värmdö. I Värmdö finns flera motions- och vandringsleder i naturområden och naturreservat. Här finns rast- och grillplatser och informationstavlor med upplysningar om natur- och kulturvärden. Värmdö kommun har sammanställt en lista på 25 utflyktsmål i Natur- och kulturguiden.

Arrangerade sommarvandringar. I många år har Värmdö kommuns Kultur- och fritidskontor arrangerat sommarvandringar, där sakkunniga personer berättar om olika kulturhistoriska platser och företeelser runt om i kommunen. Vandringar planeras även sommaren 2020 och kommer inom kort att publiceras på kommunens hemsida.

Snorkelled i Björnö naturreservat. Vid Torpesand, Björnö naturreservat, har Skärgårdsstiftelsen en ny tillgänglighetsanpassad snorkelled. En snorkelled är en naturstig under vattnet där besökarna snorklar utmed en bojad led och läser på informationsskyltar. Leden vid Björnö är cirka a 200 m lång och består av femton informationsskyltar som alla berör Östersjöns miljö och dess arter.

Cykla i Värmdö. Värmdö erbjuder många möjligheter till fina cykelturer. Via länken cykla i Värmdö hittar du vad som gäller när du vill cykla i naturen samt tips på utflykter.

Lekparker och spontanindrott. Värmdö kommuns parker och grönområden erbjuder lekplatser, utegym och många möjligheter till spontanidrott. Läs mer här

Fiska i Värmdö. Värmdö kommuns fiskevatten sträcker sig från havet i Stockholms skärgård till vattnet i Mälaren. I alla havsvikar och i Mälaren kan vem som helst fiska med handredskap. Här finns information om vad som gäller vid fiske i Värmdö.

Träna på utegym. Värmdö kommun har anlagt fem utegym runtom i kommunen. Du hittar dem här.

Promenader i Värmdö. Värmdö bjuder på många fina promenadstråk och vandringsleder. Här finner du digitala foldrar om respektive stråk.

Naturkartan. Ladda ner appen naturkartan, slå på gps’en och få direkt information om vad som finns i din närhet: motionsspår, badplatser, naturreservat, vandringsleder, rastplatser och mycket mer! Här hittar du all information för utflykter i natursköna områden runt om i hela kommunen. Naturkartan finns också på webben. Här kan du hitta både Värmdö kommun och flera andra kommuner i Stockholms län.

Visit Värmdö. På visitvarmdo.com får du inspiration för ditt besök samt om aktuella evenemang. Visit Värmdö Ideell Förening står bakom visitvarmdo.com och arbetar för att stärka besöksnäringen i Värmdö i samarbete med Värmdö Kommun.