Stockholm ska visa vägen rörande självförsörjning

Livsmedelspriserna stiger både på grund av kriget i Ukraina och klimatförändringar som stör möjligheterna till ett framgångsrikt jordbruk runt om i världen. Centerpartiet i Stockholm vill visa vägen för närodlad matproduktion och självförsörjning. Det är nyckeln för att både klara framtidens klimat- och miljömål och för att klara kriser som påverkar tillgången på livsmedel.

Centerpartiet i Stockholm vill under nästa mandatperiod:

• Att den mat som upphandlas i stadens och regionens verksamheter är 100 procent svensk där det finns råvaror som produceras i det svenska jordbruket.
  • Att allt kött som upphandlas i regionen är 100 procent svenskt.
  • Att det upphandlas mer viltkött i skola, äldreomsorg och inom vården. Viltkött är klimatsmart, nyttigt och fritt från antibiotika.
  • Minska matsvinnet i stadens verksamheter samt ändra de nationella reglerna för livsmedelsmärkning från ”bäst före” till ”minst hållbar till”.
  • Bevara regionens jordbruksmark för att möjliggöra en god livsmedelsproduktion och en högre självförsörjningsgrad i Stockholmsregionen.
  • Att en regional pakt bildas mellan regionen och kommunerna för att tillsammans arbeta för mer svenskproducerad mat i alla verksamheter.

Läs mer här: Pressmeddelande