Jonas Naddebo föreslås leda Centerpartiet i Stockholm

Jonas Naddebo fåreslås bli ny gruppledare och ordförande för Centerpartiet i Stockholms stad, efter Karin Ernlund som sedan den 6 mars är ny partisekreterare för Centerpartiet nationellt. Medlemmarna säger sitt på distriktsstämman den 22 april.

Förslag till fyllnadsval för Centerpartiet i Stockholms stads nämnder och styrelser

Sedan Karin Ernlund blev utnämnd till partisekreterare för en dryg månad sedan har en intern nomineringskommitté arbetat med att bereda fyllnadsval till Karins uppdrag i Stockholms stad. De har nu ett färdigt förslag enligt följande:

Gruppledare: Jonas Naddebo
Vice gruppledare: Kristin Jacobsson

Kommunstyrelsen, ledamot: Jonas Naddebo
Kommunstyrelsen, ersättare: Kristin Jacobsson
Kommunfullmäktiges valberedning, ledamot:Svante Linusson
Kommunfullmäktiges valberedning, ersättare: Linn Bessner

Idrottsnämnden, ledamot och vice ordförande:
Mikael Peterson
Idrottsnämnden, ersättare: Hamid Ershad Sarabi
Stadsbyggnadsnämnden, ledamot och vice ordförande: Jonas Naddebo

Stockholms Stadshus AB, ledamot: Jonas Naddebo
Bostadsförmedlingen AB, ledamot
och vice ordförande:
Kristin Jacobsson
Stockholm Business Region AB, ledamot:Claes Nyberg
Stockholm Business Region AB, ersättare:
Jonas Naddebo

Nomineringskommittén är densamma som beredde nomineringar till förtroendeuppdrag efter valet i höstas och utsågs av KF-gruppen (och KF-gruppen består av Centerpartiets ledamöter och ersättare i kommunfullmäktige), som annars har ansvar för nyval och fyllnadsval till stadens förtroendeuppdrag under mandatperioden. KF-gruppen har också delegerat beslutet om dessa nomineringar till distriktsstämman den 22/4 inför val i fullmäktige den 24/4. Samtliga medlemmar får även nomineringskommitténs slutprotokoll som en handling inför distriktsstämman.

Förslag till ny styrelse 2023 för Centerpartiet i Stockholms stad

Ordförande: Jonas Naddebo (nyval)
Förste vice ordförande: Elisabeth Thand Ringqvist
Andre vice ordförande: Märta Martin-Åkesson

Ledamot: Gustav Hemming
Ledamot: Martin Ådahl
Ledamot: Gabriel Bergin
Ledamot: Ragnhild Elfsö
Ledamot: Marcus Wangel
Ledamot: Svante Linusson
Ledamot: Ida Alterå
Ledamot: Patrick Amofah
Ledamot: Sofia Jerneck (nyval)
Ledamot: Ellinor Moberg (nyval)

Valberedningen har bestått av: Anna Sandström Kupersmith (sammankallande), Lars Rottem Krangnes (vice sammankallande), Helena Nilsson Lannegren, Susanne Wicklund, Robert Steffens, Sandra Lindström (CK), Erik Johnsson (CS), Hannah Leopoldson (CUF)

Jonas Naddebo har i suttit i Stockholms kommunfullmäktige sedan 2007. Under förra mandatperioden var han kultur- och stadsmiljöborgarråd. Den här mandatperioden vill Jonas driva en ny skolpolitik med ett reformerat skolval och en stadsbyggnadspolitik som minskar bostadsbristen och segregationen.

– Utbildning är grunden till frihet. Vi måste dels säkerställa kvalitet på alla skolor så att skolpengen går till utbildning som ger alla elever förutsättningar att lyckas och dels reformera skolvalet. Därför vill jag införa ett obligatoriskt aktivt skolval och helst, om vi får med oss hela partiet på detta, avskaffa dagens kösystem. Vi vill få till ett gemensamt ansökningssystem för alla skolor, kommunala skolor och friskolor, säger Jonas Naddebo.

Naddebo föreslås även ta över som vice ordförande i stadsbyggnadsnämnden. Centerpartiet vill bygga bort segregationen och har tidigare bland annat föreslagit en satsning på 10 miljarder på ytterstaden, med särskilt fokus på Järva. Det är en reformagenda som Jonas Naddebo vill fortsätta utveckla.

– Vi måste investera i ytterstaden för att skapa attraktiva stadsdelar med blandade boendeformer. Dit människor vill flytta, där familjer känner trygghet, tillit och framtidstro. Det ska gälla hela Stockholm, oavsett vem du är och i vilken stadsdel du bor. Det finns en brist på överkomliga bostäder i Stockholm och det måste vi göra något åt.

Centerpartiet vill förena storstadens puls med gröna, rofyllda miljöer. Att Stockholm ska vara en levande, grön stad är en hjärtefråga för Jonas som han kommer att fortsätta driva.

– Vi måste skydda våra grönområden och tillgängliggöra våra vatten och kajer för stockholmarna med bättre och fler badmöjligheter. Samtidigt måste vi värna utbudet av nattliv, nöjen och kultur som gör Stockholm till öppen, rolig och levande stad. Det är värden som vi måste slåss för varje dag, säger Jonas Naddebo.

Läs intervju med Jonas Naddebo i Dagens Nyheter.

Nomineringskommittén föreslår även att Kristin Jacobsson blir vice gruppledare och tar platsen som vice ordförande i Bostadsförmedlingen i Stockholm AB. Kristin är sedan tidigare Centerpartiets gruppledare i socialnämnden och vice ordförande för SHIS Bostäder. Som ny vice ordförande i idrottsnämnden föreslås Mikael Peterson.