Rena Mälaren får Stockholmscenterns miljöpris 2023

Priset årets miljöhjälte i Stockholm går till det ideella projektet Rena Mälaren. Projektet samlar idag omkring 300 volontärer både under och över vattenytan med den gemensamma ambitionen att få bort gifter från Mälaren och Östersjön samt att väcka opinion i frågor som rör våra ömtåliga vattenmiljöer.

– Att med dykare och repdragare lyfta upp 40 kilos batterier och 80 kilos lastbilsdäck över kajkanter där allting har en förmåga att fastna är tungt och skitigt. Det känns dock bra i hjärtat att göra en insats för miljön och det känns ännu roligare när det uppmärksammas så här, säger Fredrik Johansson, ordförande för Rena Mälaren.

– Jag besökte dem idag när de dök och utförde en städning och blev lika imponerad över deras arbete som beklämd över hur mycket skräp folk dumpar i våra vatten. Därför känns det extra viktigt och bra att vattenmiljöfrågan uppmärksammas på det här viset i samband med världsmiljödagen. Och att kunna göra något konkret för att stötta de eldsjälar som handgripligen gör vår miljö bättre, säger Jonas Naddebo, distriktsordförande för Centerpartiet i Stockholm.

Stockholmscenterns miljöpris är ett nyinstiftat pris som ges till en miljöhjälte som förtjänar att uppmärksammas extra mycket. Det kan vara en privatperson, en förening eller ett företag som gör en insats för miljön på ett sätt som kan inspirera andra. Förutom en tårta och ett diplom består priset av 5 000 kronor som skänks till organisationen eller till en ideell organisation med koppling till miljöhjältens värv.

Så här lyder motiveringen till årets vinnare:

”Rena Mälaren samlar de som är engagerade i att rensa upp våra vatten på ett tydligt och handgripligt sätt. De agerar lokalt och har byggt en folkrörelse kring vattenfrågan, där engagemang kan bestå i allt från att låna ut ett släp, till att med muskelkraft dra upp skräp ur vattnet och att dyka för att finna skrot. För att de skapat de låga trösklarna för miljöengagemang och för deras outtröttliga arbete tilldelas Rena Mälaren Stockholmscenterns miljöpris 2023.”