Sverigelyftet behövs för Stockholm

Sveriges och Stockholms transportinfrastruktur behöver rustas upp. Och det är bråttom.

Förseningar, inställda tåg och infrastruktur som kollapsar är vardag för många stockholmare som använder pendeltåg och regionaltåg. Det försvårar för hundratusentals resenärer, men drabbar också svensk tillväxt och konkurrenskraft. Ska vi få fler välja att åka tåg och andra kollektiva färdmedel så behöver vi en välfungerande infrastruktur.

Centerpartiet är beredda att se över överskottsmålet till förmån för ett balansmål, så att vi kan möjliggöra lån för de nödvändiga infrastrukturinvesteringarna. Något som inte minst behövs även i Stockholm.

Fixa pendeltågstrafiken

Pendeltågsresenärerna har fått utstå alldeles för mycket under den senaste tiden. Tiden för undanflykter är slut. Region Stockholm måste prioritera arbetet med punktlighet, tillförlitlighet och kundnöjdhet i pendeltågstrafiken och tillsammans med Trafikverket behöver man öka kapaciteten på spåren.

Fler spår mellan Stockholm – Uppsala

Ostkustbanan norrut till Arlanda och Uppsala är hårt belastad och har nått maxkapacitet i rusningstiden. Trafikverket planerar för fyrspår länsgränsen – Uppsala. Men takten behöver öka och projektet måste prioriteras.

Bättre förbindelser till Arlanda

Landets största flygplats är idag hopplöst svårt att ta sig till snabbt och miljövänligt utan att ruinera sig. Eftersom Arlandabanan ägs av A-train tas det ut en straffavgift på 130 kr för de som åker andra tåg än Arlanda Express till/från flygplatsen. Detta måste ändras, endera genom att staten köper ut A-train eller slopa den extra pendeltågsavgiften till Arlanda. Kapacitetshöjande åtgärder behövs också om fler genomgående tåg ska kunna stanna vid Arlanda.

Bygg ut Mälarbanan

Byggstarten för överdäckningen och tillhörande fyrspår genom Solna och Sundbyberg riskerar att försenas med fyra år, till 2028. Fyra spår hela vägen från Tomteboda till Kallhäll är en förutsättning för att Mälarbanan ska bli robust mot förseningar, och är angeläget för många i Västerort. Det möjliggör för fler tåg till/från Västerås, Örebro, i förlängningen även Värmland och Norge.

Enhetligt biljettsystem

Enligt sydsvensk modell ska man såklart kunna åka på SL-taxa även på regionaltågen inom länet. Idag finns det tre olika biljettsystem (SL, SJ, Movingo) vilket skapar förvirring och inflexibilitet för den som bara vill hoppa på första bästa tåg till Uppsala eller Flemingsberg.

Förbättra förbindelserna Stockholm-Göteborg/Malmö

Ostlänken Järna - Linköping är ett kritiskt första steg för nya stambanor från Stockholm till Göteborg och Malmö. Det är en nödvändighet för Stockholms konkurrenskraft och tillväxt att vi har goda tågförbindelser till resten av landet/kontinenten. Befintliga stambanor har nått sin maxkapacitet, passagerartågen behöver flytta till nya snabbare banor för att vi också ska kunna flytta över mer godstransporter till järnvägen.

Läs mer om Centerpartiets Sverigelyft för att få till en fungerande infrastruktur i hela landet: satsningar på underhåll av vägar, att arbetet med stambanor återupptas, nödvändiga spår för Sveriges industri – och att regeringen omedelbart tillsätter en infrastrukturberedning.