Ukrainska kulturcentret i Stockholm måste räddas

Jonas Naddebo (C), gruppledare i kommunfullmäktige

Om mindre än två veckor kommer det ukrainska kulturcentret i Stockholm behöva stänga ner sin verksamhet. Anledning? För att stadens stöd upphör den sista april.

– Det är en skandal. Det är nu när stödet till ukrainare börjar tryta från flera håll som projektet behövs som allra mest, säger Jonas Naddebo, gruppledare för Centerpartiet i Stockholms stad.

Jonas Naddebo var kulturborgarråd när kulturcentret slog upp portarna 2022 och kräver nu att staden ser till så att den ideella föreningen kan fortsätta sin verksamhet.

– Ukrainarna genomlider ett helvete. För Stockholms stad är det ukrainska kulturcentret en liten utgift men symbolen oerhört viktig. Det behövs fortfarande en mötesplats där ukrainare kan träffa både landsmän och stockholmare. Ett långdraget krig kräver långsiktigare lösningar än så här, säger han.

Beredskapslyftet, initiativtagaren till det ukrainska kulturcentret, har fått beskedet att det inte längre finns några särskilda medel att söka från staden. Istället uppmanas de att söka ordinarie stöd och bidrag – men enligt Beredskapslyftet kommer de sökbara pengarna inte att räcka till.

– Jag undrar vad den styrande majoriteten med Socialdemokraterna i spetsen avser säga till de barn och unga som idag besöker kulturcentret för att ägna sig åt en meningsfull verksamhet samtidigt som kriget rasar i deras hemland. Är Stockholm verkligen inte bättre än så här? Jag blir uppriktigt ledsen, säger Jonas Naddebo.

Totalt sex miljoner kronor har betalts ut till verksamheten sedan kulturcentret öppnade. Lokalen ligger i Kulturhuset och lär bland annat 60 ukrainska barn mer om ukrainskt språk, litteratur, historia och matematik. De har även aktiviteter riktade till barn och ungdom på kvällar och skollov. Enligt Beredskapslyftet har man genomfört över 100 olika evenemang och 75 samarbeten med andra aktörer sedan starten i oktober 2022.