För idrottens bästa

Bild

Idrottsrörelsen är Sveriges största folkrörelse. I idrottsrörelsen lär sig barn och unga att ta ansvar, träffar vänner för livet och skapar minnen som varar långt efter att sista strålkastaren på planen släckts. Stockholms idrottsföreningar tar ett stort samhällsansvar och är fritidsgård för tusentals barn och unga. Stockholmsidrotten förtjänar bästa möjliga förutsättningar att verka och bedriva sin livsviktiga verksamhet.

STOCKHOLM BEHÖVER FLER IDROTTSYTOR

I Stockholms innerstad råder en akut brist på idrottsytor och det finns föreningar som måste säga nej till barn som vill börja idrotta. Det vill vi ändra på. Vi behöver bygga fler idrottsytor samtidigt som vi måste använda våra befintliga ytor smartare.

Under mandatperioden har vi som ansvariga för idrottsfrågorna säkrat finansieringen för tre idrottshallar i Kristineberg, anlagt tillfälliga konstgräsplaner och infört nolltaxa året om för all barn- och ungdomsidrott. Det är några steg på vägen, men vi behöver göra mer.

Centerpartiet vill

• Bygga fler idrottsanläggningar så att alla barn och ungdomar kan idrotta
  • Anlägga en 11-spelsplan i Östra Hagastaden
  • Skapa ett fotbollscenter i Älvsjö med fem 11-spelsplaner och en 7-spelsplan
  • Lägga konstgräs på grusplanen på Karlbergs skola
  • Lägga konstgräs på Tullgårdsskolans BP
  • Anlägga fotbollsplaner och andra idrottsytor på tak och vatten
  • Skapa trygga och välbesökta idrottsanläggningar där föreningslivet får ta plats
  • Att idrottsplatser ska vara välkomnande och trygga dygnet runt
  • Bygga fler klubbstugor i anslutning till idrottsplatser
  • Att idrottsytor ska planeras in tidigt när staden växer och införa en idrottsnorm som styr dimensioneringen av idrottsytor när staden växer
  • Säkerställa att mindre sporter ska finnas med när idrottsanläggningar planeras
  • Öppna upp fler skolidrottshallar för föreningslivet
  • Ha bättre långsiktighet för att kunna boka idrottsanläggningar både inomhus och utomhus
  • Avlöna unga ledare som kan hämta och träna med barn direkt efter skolan så att mer tid träningstid frigörs på kvällarna
  • Samarbeta med privata aktörer som vill bygga anläggningar till Stockholmsidrotten
  • Utöka samarbetet med föreningar som vill erbjuda idrott i anslutning till skoldagen

Håller du med?

Bli medlem i Centerpartiet.

Bli medlem i Centerpartiet