Mer odling för ett hållbart Stockholm!

Mer Stadsodling i Stockholm

Stadsodling bidrar till en hållbar och grön stad med lokal livsmedelsförsörjning, biologisk mångfald och klimatsmart mat. Vad säger du om att plocka nypotatis på innergården eller hämta sallad från en vertikal odling i brf:ens källare? En egen liten odlingslott i parken eller ett småskaligt kommersiellt jordbruk i din och grannens villaträdgårdar ?

Med Centerpartiet i stadens styre har det blivit både enklare och billigare att starta en egen stadsodling, och vi har många förslag på områden som skulle passa extra bra att odla på.

Vill du starta egen odling eller gå ihop med andra odlingsintresserade och skapa en förening? En odlingsplätt under 6 kvm på stadens mark kostar ingenting att hyra!

Vi vill främja innovationskraft och möjligheten för alla som bor och verkar i Stockholm att odla genom att, bland annat:

• Öronmärka ytor för stadsodling och innovativa odlingslösningar när staden bygger för framtiden
  • Göra ett stadsövergripande odlingslyft, och löpande inventera lämpliga platser för odling i hela stan
  • Omvandla delar av stadens gräsmattor till små odlingslotter

För oss är det även viktigt att öka stödet till svenska bönder, för att öka den lokala hållbara matproduktionen i hela landet.

Kolla var vi föreslår odlingslotter i ditt område

Centerpartiet jobbar för att du ska kunna odla på dessa platser. Har du förslag på fler? Skicka ett mejl till oss!

Förslag på ställen att odla i Stockholm

BROMMA

• Gården vid Ludvigsbergsgatan
  • Ytor runt Kristinehovs malmgård
  • Bergsgruvan

Har du förslag på fler bra platser att odla på? Skicka ett mejl till oss!

Bli medlem i Centerpartiet