Sanningen undanhålls

Vi i Vittinge Centerkvinnor har liksom byalaget uppvaktat vårdstyrelsens ordförande Malena Ranch (MP) i frågan om distriktssköterskemottagningen i Morgongåva. Den femte december 2016 träffade vi Malena Ranch i Region Uppsalas lokal för att få svar på våra frågor som vi tidigare skickat till henne.

På frågan om det var en smygstängning av Morgongåva distriktssköterskemottagning som pågick svarade hon: Nej det är det absolut inte. Det är bara tillfälligt. Det hade varit svårt att rekrytera personal. Vi frågade hur rekryteringen gått till, det kunde hon inte svara på. Det var verksamhetschefens område.

Vi inbjöd henne att med rollator åka buss från Morgongåva till Heby för att sen ta sig vidare från bussen till distriktssköterskemottagningen, en promenad på cirka en kilometer. Hon tackade ja och vi enades om att 23 januari klockan 8.00 skulle vi träffas för att genomföra resan. Några dagar senare fick vi återbud. Vi bad om ett nytt datum men det har ännu inte kommit.  Nu förstår vi varför.

Verksamhetschefen fick samma frågor och även inbjudan till bussresan med rollator. Till bussresan tackade hon nej men på de andra frågorna fick vi inget svar.

Vad vi kan se har inget rekryteringsförsök gjorts. Informera oss om vi har fel. Men tystnaden tyder på undanhållna sanningar.

Den här hanteringen av frågan skapar tjänstemanna- och politikerförakt.

Birgitta Johansson, Vittinge Centerkvinnor

Gerd Carlsson Vittinge Centerkvinnor