Härom lördagen var jag på Metropolitan

Visst ligger Metropolitan i New York. Men det var inte där jag var. Istället var jag i Heby på ”Opera på bio” i ortens Folkets Hus. Men ändå, jag var samtidigt på Metropolitan, världsstadens kända operahus. Upplands Nyheter (16/3-2018)

Folkets Hus-föreningen har tack vare envishet och ideellt arbete i flera år kunnat ”abonnera” på ett antal direktsända operaföreställningar från andra sidan Atlanten. Tack vare modern teknik kan New York-bon och jag så gott som samtidigt se och höra exakt samma föreställning.

Några skillnader finns dock och då till Heby-operans fördel. Den tydligaste är avståndet; min väg till Heby är ca 5 mil lång medan avståndet till New York är drygt 600 mil fågelvägen. Med kamerans hjälp får jag en titt bakom kulisserna, jag får lyssna till intervjuer med artister och tack vare hisnande kameraåkningar kan jag i detalj se anletsdragen hos skådespelarna. En stor fördel är också att allt textas på svenska.

Någon invänder att originalet alltid är bäst, att atmosfären inte går att förmedla via länk över Atlanten. Till dem vill jag bara säga att ”Heby-Mets” atmosfär är annorlunda men lika värdefull.

Vad har då detta med Region Uppsala att göra?

I en organisation som har hela Uppsala län som sitt ansvarsområde måste vi på allvar ta till nya tekniker för att nå ut. Vi lyssnar på sång och musik med digitaliseringens hjälp, då kanske vi också kan lyssna på hjärtat med samma teknik. Och kan vi uppleva scener där världshav skiljer artister och publik åt, då kan vi också låta en sjuksköterska eller läkare göra en första bedömning av bilden du nyss tog på en hudförändring med din mobiltelefon.

Det vi kallar e-hälsa kan bli ett kraftfullt hjälpmedel inom vården som ett komplement till det mänskliga mötet.

Att gå på opera digitalt är en handling med Centerparti-prägel. Det handlar om decentralisering. Region Uppsala har också decentraliseringsprojekt. Inom sångens och musikens värld driver Musik i Uppland sedan många år ”Konsertkarusellen” med program i samlingslokaler runt om i regionen. Region Uppsala är huvudman för Musik i Uppland. Såväl vuxna som barn utgör målgrupper och musikens helande förmåga blir tydlig i framträdanden också inom vården. Allt detta på olika platser inom regionen.

Det som stadsbon i såväl New York, Stockholm som Uppsala, upplever som självklart, måste vara självklart även för landsbygdens innevånare. Med modern teknik och Centerpolitik kommer vi en bra bit på den vägen.

Per Norstedt (C)
ersättare i regionfullmäktige