Stefan Hanna går diktaturens ärenden

Uppsalas väljare förtjänar förtroendevalda som vågar stå upp för demokratin, skriver Centerpartiets utrikespolitiska talesperson Kerstin Lundgren och kommunfullmäktigeledamoten Mattias Johansson i en debattartikel ursprungligen publicerad på UNT Debatt.

Övergreppen mot uigurer och andra folkgrupper är omfattande i Xinjiangprovinsen i Kina. Över en miljon uppges vara inspärrade i politiska fångläger, den största inlåsningen på etnisk grund sedan andra världskriget. Rapporterna om massomfattande tvångssterilisering är chockerande. Födelsetalen i en del områden har sjunkit med mer än 60 procent mellan 2015 och 2018. Experter pratar i termer om demografiskt folkmord. Folkrepubliken Kina försöker förneka övergreppen och vill måla upp en glättig och harmonisk kuliss som ska dölja det som pågår. Trots att allt detta är välkänt bidrog Stefan Hanna till att den kinesiska kommunistdiktaturen oemotsagd får föra ut sin propaganda på ett evenemang i Uppsala under fredagen.

Det här uppmärksammades först av nyhetssajten InBeijing. Inledningsvis påstod också den kinesiska ambassaden att Uppsala kommun varit medarrangör, tillsammans med propagandaorganisationerna Nordic Chinese Times och Sweden-China Friendship Association (som saknar hemsida). Den uppgiften ströks efter att Uppsala kommun dementerat uppgiften under lördagen.

Under mötet medverkade ambassadör Gui Congyou via video där han skönmålade situationen i Xinjiangprovinsen, med påståenden som att alla etniska grupper åtnjuter historisk kulturell rikedom, att det råder harmoni och att alla etniska och religiösa rättigheter finns. Några kritiska frågor om Xinjiang-provinsen eller andra övergrepp från Kommunistpartiet i Kina, som kidnappningen av den svenske medborgaren Gui Minhai, tycks inte ha förekommit på mötet.

I olika reaktioner på sociala medier försöker Stefan Hanna rättfärdiga den okritiska hållningen med att relativisera kommunistpartiet med att demokratiska länders ambassadörer är ute och träffar folk. På direkta frågor om Stefan Hanna anser att Kina är en diktatur vägrar han att svara.

Stefan Hannas engagemang för att främja det kinesiska kommunistpartiets intressen i Sverige är inte nytt. Pär Nyrén, som skrivit en rapport om den kinesiska enhetsfrontens inflytelsearbete i Sverige för tankesmedjan Frivärld, noterar på twitter att Hanna har intervjuats av just Nordic Chinese Times där han gjort en rad märkliga påståenden; som att svenska mediers kritik mot Folkrepublikens övergrepp mot mänskliga rättigheter beror på att ”de flesta i Sverige inte har någon aning om det kinesiska rättssystemet” och ”att Kina sedan 70 år tillbaka utvecklar sin egen demokratiska väg”. Sättet som Stefan Hanna agerar och uttrycker sig på är välbekant för de som minns hur Sovjetunionens förtryck försvarades i Sverige under Kalla kriget.

Centerpartiets uppfattning är den rakt motsatta. Kina försämrar just nu situationen för mänskliga rättigheter på en lång rad områden. Senast genom säkerhetslagarna i Hong Kong. Det här gör att den svenska Kinastrategin behöver ses över. Sverige behöver också avsluta samarbetsavtalet om kriminella utredningar (Mutual Legal Assistance in Criminal Matters) med Hong Kong och forma en tydligare svensk närvaro på Taiwan i form av ett Sweden Office i Taipei. Sveriges röst när det gäller svenske medborgaren Gui Minhais rättigheter och situationen i Xinjiang måste höras i alla rum där svensk-kinesiska kontakter sker, även om det är på lokal nivå.

Stefan Hanna uteslöts ur Centerpartiet 2018, men har hittills vägrat att lämna sin kommunalrådspost som han tillträdde som centerpartist. Efter Hannas skandalösa försvar av Kommunistpartiet i Kina har andra partier krävt att han lämnar sin post som kommunalråd. Vi instämmer i kravet. Uppsalaborna förtjänar företrädare som vågar stå upp för demokrati och mänskliga rättigheter i möte med en diktatur.

Centerpartiet ser också händelsen som en påminnelse för alla kommuner om att undvika sammanhang som ger en plattform åt främmande makts propaganda mot svenska intressen.

Kerstin Lundgren (C)
Utrikespolitisk talesperson