Efter granskningen – låt äldreombudsmannen driva ärenden

Efter skandalerna inom Uppsala kommuns äldrevård, där allvarliga brister i hanteringen av övergrepp har uppdagats, ska kommunen uppdatera äldreombudsmannens roll. Centerpartiet är positiva till de föreslagna ändringarna men efterlyser i kommunstyrelsen genom Ehsan Nasari och Jonas Petersson en utökning av rollen så att den kan bli ett effektivt verktyg för Uppsalas äldre att få stöd vid missförhållanden.

Uppsala kommun har sedan 2001 haft en särskild äldreombudsman, med uppdraget att verka för att alla äldre i Uppsala ska kunna leva ett så självständigt och värdigt liv som möjligt. Efter de senaste skandalerna inom kommunens äldrevård, där allvarliga brister i hanteringen av övergrepp har uppdagats, ska kommunen uppdatera äldreombudsmannens rollbeskrivning.

En av de viktigaste förändringarna är att äldreombudsmannen återförs till kommunledningskontoret, vilket innebär att funktionen inte längre är underställd de enheter som ska granskas. Detta ska säkerställa en mer oberoende och effektiv granskning av verksamheterna. Centerpartiet menar att detta är ett steg i rätt riktning men vill gå ännu längre.

Vi föreslår att äldreombudsmannen ska ha en tydligt granskande funktion som står på de äldres och deras anhörigas sida. Detta innebär bland annat att äldreombudsmannen ska kunna agera som stöd och företrädare mot kommunala verksamheter när brister eller missförhållanden uppstår samt ständigt följa upp anmälda kvalitetsbrister, säger Ehsan Nasari (C), kommunalråd.

Äldreombudsmannen ska alltid ha de äldres bästa och deras intressen som sin viktigaste utgångspunkt. Centerpartiet föreslår därför att äldreombudsmannen, vid klagomål och anmälningar om missförhållanden från brukare och anhöriga, ska kunna företräda brukarnas intresse gentemot kommunen. Detta för att säkerställa att brukarnas anmälningar om brister eller missförhållanden alltid följs upp och att ansvar utkrävs vid behov. Dessutom föreslår vi att äldreombudsmannen ska hålla sig uppdaterad på ny lagstiftning inom äldreomsorgsområdet och kontinuerligt granska efterlevnad av lagkraven i kommunens verksamheter.

Det handlar om att alla ska kunna lita på att kommunen ger den vård och trygghet man behöver och att man blir bemött med omtanke och respekt. Den enskilda människans måste alltid stå i centrum för verksamheten, därför måste äldreombudsmannens funktion stärkas, menar Ehsan Nasari (C), kommunalråd.

Kontaktperson:

Ehsan Nasari

Telefon: 0736298403

E-post: ehsan.nasari@uppsala.se