Centerspalten 5 feburari

Krönika av Anna-Lena Carlsson. Också publicerad i Värmlandsbygden.

När de här raderna skrivs har jag haft förmånen att delta på ett digitalt möte med vår partiordförande Annie Lööv, tillsammans med landets alla distriktsordföranden. Jag vill gärna lyfta fram det positiva i det som händer runt om oss och ska jag säga en positiv sak om covid-19 så är det att det gett oss möjligheten (tvingat oss) att lära oss att på ett lätt sätt träffas trots långa avstånd. Det är enklare och mindre dramatiskt med digitala möten. Vi har börjat lära oss de digitala verktygen. Från att knappt fått igång Teams för att sen skapligt hänga med, definitivt med kameran avstängd, blottar man nu glatt sin oborstade frisyr och eventuella feldrag med mascaran. Vi chattar, räcker upp handen och tjatar om att komma ihåg att stänga av micken. Precis så var vårt möte med vår partiordförande också. Annie lyfte viktiga och allvarliga frågor, samtidigt som hon som vanligt inspirerade oss med sina kloka tankar och analyser av vår omvärld. Covid-19 kastar långa skuggor över året som gått. Vi har möjlighet att hjälpa till att stoppa smittan. Följ restriktionerna, vaccinera dej och föregå med gott exempel. Om vi ställer upp med det så får regionerna skala upp, öka hastigheten och mängden på tester och vaccin.

Utan företagen stannar Sverige. Vi måste göra mer för att de små och medelstora företag som har drabbats ekonomiskt under pandemin ska hålla sig levande. Det kan vara olika sorters stöd eller att minska kostnader. Vi ser att pandemin har slagit hårt mot unga människors möjlighet att hitta jobb och få in en fot på arbetsmarknaden, och vi ser att ungdomsarbetslösheten ökar. Man får inte det viktiga första jobbet.

Många av de branscher där unga arbetar har drabbats hårt under pandemin. Det handlar bland annat om restauranger och företag inom handel och besöksnäringen. Förutom de stöd som nu tagits fram, mycket tack vare Centerpartiet, så behöver vi alla återigen hjälpas åt. Istället för att jäkta hem och fixa maten - köp med mat hem från din favoritrestaurang. De kämpar och vill du gå dit sen måste du göra en insats nu.

Jag har nu varit ordförande för distriktet i två år när vi har vår stämma i slutet av mars. Två år, vart tog dom vägen? Mitt första år inleddes med att lära känna organisationen läsa in mej på vad som gjort och planerats. Vi startade upp strategiarbetet och arbetsgrupper inom olika områden. Det är ett roligt, ibland tidskrävande, uppdrag jag fått medlemmarnas förtroende att inneha. Tillsammans med min styrelse och vår personal ser jag med tillförsikt framåt. Framåt som inom de närmaste 20 månaderna kommer innehålla både kyrkoval och riksdagsval!

Anna-Lena Carlsson (C)
Ordförande Centerpartiet i Värmland