Centerpartiet säger ja till gårdsförsäljning

Foto Jens Östergren, Erik Evestam, Anna-Lena Carlsson

Värmlands landsbygd har mycket att bjuda på. Vacker natur och gnistrande snö - såväl naturlig från himlen - som konstgjord med vatten från den ringlande Klarälven. Här kan vi få både lugn och ro, eller full fart i branta skidbackar.

Njutning finns också att få i form av god, lokalproducerad mat och dryck. Centerpartiet har länge arbetat för att det ska bli mer värmländsk mat på våra tallrikar. Nu tar vi nästa steg genom att driva på möjligheten för lokala företag att själva sälja de alkoholhaltiga drycker som man har producerat.

Vi ser gårdsförsäljning som en viktig del i utvecklingen av matföretagandet - framförallt vill vi att fler ges möjlighet att köpa med sig hem av de lokalt producerade dryckerna som man fått smaka.

Det finns många skäl till att välja svenska och värmländska produkter på tallrik och i glas. De är närproducerade med en hög omsorg om djur och miljö och på köpet ger det jobb och tillväxt i alla hörn av Värmland. Minst lika viktigt är att betande djur och odling av spannmål, frukt och grönsaker skapar ett öppet och attraktivt odlingslandskap som både bofasta och tillfälliga besökare kan njuta av.

Välj värmländskt du också - du blir mätt och bidrar dessutom till ett ännu vackrare Värmland.

För Centerpartiet är gårdsförsäljning en viktig fråga som bidrar till en levande landsbygd. Här kan du läsa mer i den utredning från 2021 rörande gårdsförsäljning. https://www.regeringen.se/4ae6f1/contentassets/43ccbc2d7dec4b25be02339704638d63/sou_2021_95_.pdf

Anna-Lena Carlsson, kandidat till regionfullmäktige
Erik Evestam, kandidat till regionfullmäktige