Centerpartiet spräcker inte Alliansen

Insändare av Nils-Åke Sandström, Tavelsjö. Publicerad i VK 170302

Svar till Sture Nilsson Sjulsmark. I Dina insändare ( VK den 29 dec. och 31 jan.) är Du kritisk till Centern, som Du säger; växer genom att skamlöst ta röster från Miljöpartiet och kvinnor som tycker att dagens invandrarpolitik är för hård.

Men vad i all världen menar Du. Skulle Centerns framgång inte vara lika mycket värd om det är många kvinnorna som stöder vår politik. Jag trodde att den tiden var förbi när gubbar uttryckte sig så respektlöst om kvinnor. Jag tycker att Annie Lööf tydligt visat att hon står upp för Centerns humana värderingar och inte har låtit sig ryckas med av populistiska strömningar. De senaste opinionsundersökningarna visar också att det inte lönar sig för partier att försöka kopiera dålig politik. I regel är det bara originalet som gynnas av sånt efterapningsspel. Även om det är synd att alliansen inte längre håller ihop är det inte Centerpartiets fel. Centern står fast vid den politik det gick till val. på, att några partier inte längre vill lyssna till sina hjärtan är inte Centerpartiets fel.

Nils-Åke Sandström C, Tavelsjö