Debatt (C): Sätt klimatlås på EU:s pengar

Den följande insändaren publicerades i Örnsköldsviks Allehanda den 11 mars 2024. Ni kan läsa den via ÖAs webb här.

Klimatets fiender i EU lyssnar inte längre på argument. Nu måste vi attackera dem där de tycker att det gör ondast – i plånboken. Centerpartiet vill ha ett klimatlås för EU-pengar till länder som inte sänker utsläppen.

Centerpartiet ser med stor oro hur Sveriges regering nu sänker klimatambitioner och ökar utsläppen. Det är fler än vi som oroas. Flertalet myndigheter, såsom Trafikverket, Naturvårdsverket, Konjunkturinstitutet, Klimatpolitiska rådet och regeringen själv varnar för att Sverige inte kommer klara de nödvändiga utsläppsminskningar som krävs för att klara EU:s klimatmål till 2030.

Samtidigt som detta sker larmar EU:s klimatvetenskapliga råd om att EU-ländernas arbete med att sänka utsläppen går alldeles för långsamt. Takten måste fördubblas om vi ska nå vårt klimatmål till 2030 och bli klimatneutrala 2050. Den största anledningen är att EU-ländernas nationella planer inte är tillräckligt ambitiösa.

Därför vill Centerpartiet sätta ett klimatlås på EU:s budget. Klimatlåset bör likställas med demokratilåset, som Centerpartiet gick till val på 2019. Demokratilåset blev verklighet 2021, då EU antog en mekanism som gör det möjligt att dra in EU-stöd till länder som beter sig demokratiskt tvivelaktigt. Den har hittills använts mot både Ungern och Polen.

På samma sätt som hotet mot demokratin är existentiellt är klimathotet en existentiell utmaning som Sverige och EU måste ta sig an tillsammans. EU-länder som ökar utsläppen, sätter käppar i hjulen för den gröna omställningen eller fullt ut inte når sina klimatmål ska inte ha full tillgång till medel från EU:s gemensamma budget.

Utöver detta föreslår Centerpartiet i sin valplattform för EU-valet:

• EU:s utsläpp ska minska med 95 procent till 2040, jämfört med 1990 års utsläpp. Då kan vi nå klimatneutralitet och uppfylla Parisavtalet.
  • EU:s utsläppshandel ska så snabbt som möjligt inkludera samtliga utsläpp från transport-, bostads- och avfallssektorn. De gratis utsläppsrätter som delar av industrin och flyget får ska avslutas omgående.
  • Stopp för fossila subventioner senast 2025 i hela EU. Skattenedsättningen på diesel som lantbruket i Sverige har i dag ska ersättas med ett teknikneutralt jordbruksavdrag.
  • EU-kommissionen måste straffa de länder som inte följer gemensamt satta EU-regler med böter och domstolsförfaranden.

Vårt löfte till dig är att en röst på Centerpartiet i Europavalet är en röst för planetens framtid. Vi sviker inte klimatet.

Emma Wiesner, Europaparlamentariker Centerpartiet, toppnamn i Europavalet

Erik Orrell, gruppledare Centerpartiet Örnsköldsvik