Västmanland
  • / C i region Västmanland

Centerpartiet i Region Västmanland

Vår politik utgår från:

• Likvärdig och tillgänglig vård i hela länet med hjälp av fler utförare och valfrihet för patienten
  • Region Västmanland ska vara ett attraktiv arbetsgivare där fler ges möjlighet till heltid och fler utvecklings- och karriärtjänster.
  • All kollektivtrafik i länet ska drivas på förnybara bränslen.
  • Regionen ska följa Miljöstyrningsrådets upphandlingskriterier vid upphandling så att mat från svenska bönder premieras.
C i region Västmanland

Frågor vi driver

• Debatt: Satsa på personalen i Region Västmanland

Alliansen i Region Västmanland vill se flera satsningar på personalsituationen och göra Region Västmanland till en mer attraktiv arbetsplats. Det skriver gruppledarna Tomas Högström (M), Helena Hagberg (L), Birgitta Andersson (C) och Malin Gabrielsson (KD) gemensamt.
  • Förlossningsvården behöver bättre spelregler

Förlossningsvården måste värderas högre, och mer långsiktiga resurser tillföras. Därför vill Centerkvinnorna se nationella riktlinjer som sätter en miniminivå för vad förlossningsvården ska erbjuda.
  • Alliansbudget vill kapa vårdköerna i regionen

Allians för Västmanland bestående av Moderaterna, Liberalerna, Centerpartiet och Kristdemokraterna i Region Västmanland har presenterat sitt budgetförslag och region plan för 2019.
  • Nytt ledarskap för Västmanland framåt

Fler ska få rätt till fast läkare, en infrastruktur som tryggar vår livsmedelsförsörjning, grön tillväxt en skogsnäring som för klimatarbetet framåt och en reformerad arbetsförmedling som klarar matchningen på arbetsmarknaden. Det är Centerpartiets huvudfrågor i det länsprogram som tagits fram för den kommande mandatperioden.
  • Debatt: Fler ska få en fast läkarkontakt

Hanna Lostelius, tredjenamn på Centerpartiets landstingslista i höstens val skriver om primärvården och hur Centerpartiet vill skapa en närmare vård.