Centerpartiet i Region Västmanland

Vår politik utgår från:

• Likvärdig och tillgänglig vård i hela länet med hjälp av fler utförare och valfrihet för patienten
  • Region Västmanland ska vara ett attraktiv arbetsgivare där fler ges möjlighet till heltid och fler utvecklings- och karriärtjänster.
  • All kollektivtrafik i länet ska drivas på förnybara bränslen.
  • Regionen ska följa Miljöstyrningsrådets upphandlingskriterier vid upphandling så att mat från svenska bönder premieras.

Nytt ledarskap för Västmanland - läs hela vårt länsprogram

sol-has-bg

C i region Västmanland

• Barbro Larsson toppnamn till regionen

Valsedeln i valet till regionfullmäktige är antagen och den toppas av Barbro Larsson från Sala.
  • Debatt S-L-C: Regionbudgeten ger kraft för återstart och förändring

Sommaren står för dörren och steg för steg öppnas nu samhället på nytt. Krogar, restauranger, turism och kulturscener vädrar ny luft och vi är nu många med stora förhoppningar att snart få återgå till något som påminner om det tidigare ”normala”. Tillsammans har vi i Västmanland tagit oss igenom pandemin så här långt och det är viktigt att vi nu skyndar långsamt och tar gemensamt ansvar även fortsättningsvis.
  • Debatt: Oslo-Sthlm är en självklar järnvägssatsning för Sverige

Just nu håller regeringen på att ta fram den framtida inriktningen för Sveriges trafiksystem där stort fokus läggs på klimatmålen. I debatten om trafikbehoven har höghastighetståg och nya stambanor mellan Stockholm, Göteborg och Malmö stått ensamt i fokus, men det finns också andra behov som är lika viktiga för klimatet och välståndet.
  • Debatt: Att utveckla flygplatsen är att utveckla välfärden

Västmanland är ett fint län. Ett län som är starkt bidragande för hela Sveriges utveckling. Varje del av länet har bidragit inom sitt område såsom skogen, järnmalmen, silvret, livsmedlen, vattenkraften, bruken, industrin och den ingenjörstekniska utvecklingen.
  • Debatt: Flygplatsen angår hela länet

Den 21 mars får invånare i Västerås kommun gå till valurnorna och lägga sin röst för flygplatsens vara eller icke vara. För mig som bor i Sala och i Västmanlands län är det svårt att förlika sig med att en viktig infrastruktur för hela länet skulle försvinna.

Bli medlem i Centerpartiet