Politik

Alla ska kunna bestämma över sitt liv genom egna och fria val. Du ska kunna skapa din egen framtid, oavsett var i landet du väljer att bo. Tillväxt och nya jobb skapas bäst om vi samtidigt tar ansvar för miljön. Utifrån det formar vi vår politik. Klicka på puffen för att läsa mer om Centerpartiets politik.

Kan de tuffa restriktioner som införs runtom i Europa leda till mer auktoritära samhällen och kan EU:s planer på att samordnat lätta på inskränkningarna bli verklighet?

Det är ämnet i Sveriges Radios "Europapodden" från den 31 mars.

Vilken väg tar svensk politik på 2020 talet? Hör Martin Ådahl diskutera svensk politiks framtid i DN:s podd "Strategerna"

Ingen vet vad Centerpartiet står för?

Lyssna på Svenska Dagbladets podd "Ledarredationen" om Centerpartiet.

I det danska valet tappade motsvarigheten till SD – Dansk Folkeparti – stor del av sina väljare. Detta har beskrivits som ett resultat av att danska socialdemokraternas strategi att vara tuffa mot invandring. Men hur väl stämmer den bilden?

Lyssna på podden "Pengar och politik" som gästas av Torbjörn Sjöström, VD för Novus.

SKR har tagit fram utbildningen "Samtalstonen i politiken". Den riktar sig till dig som har ett förtroendeuppdrag i kommunfullmäktige, nämnd eller styrelse. Läs mer om utbildningen, och prova på den, via puffen.

Det finns tre systemfel som gör att staten subventionerar kommunala skattehöjningar. Det gör att kommunalskatterna riskerar att bli högre än de annars hade varit, menar Timbros chefsekonom Jacob Lundberg i denna rapport

Demokrati

Hur gör man om man vill prata med människor som inte har samma värderingar som en själv? Går det? På Studieförbundet Vuxenskolans sida finns fördjupande filmer, goda råd och tips som stärker samtalen och demokratin.

Synen på demokrati, mänskliga rättigheter och social rättvisa kan skilja sig åt väldigt mycket, även i länder som ligger ganska nära varandra. Varje år studeras fyra olika EU-länder samt Ryssland för att bemöta deras samhällsproblem och se olika trender i civilsamhället. I årets rapport finns Sverige med och av de fem länder som studerats bedöms Sverige ha det bästa klimatet för civilsamhället.

Bli medlem i Centerpartiet