Så skapar vi 12 000 nya jobb på landsbygden

Annie Lööfs tal kommundagarna

60 000 nya jobb – varav 12 000 på landsbygden.
Så många arbeten kan skapas med Centerpartiets förslag om ingångsavdrag, enligt analysföretaget WSP.
- Genom att göra det billigare för företagen att anställa kan tusentals människor lyftas ur bidragsberoende och få ett jobb att gå till, en lön att leva på, säger Annie Lööf.

I dag började Centerpartiets kommundagar i Göteborg, som inleddes med ett tal av Annie Lööf.

Hon talade bland annat om klyvningen av Sverige. Mellan stad och landsbygd. Mellan de som jobbar och de är som är arbetslösa. Mellan inrikes födda och nyanlända.

- Sverige håller på att klyvas. På ena står de med tryggheten att kunna gå till jobbet på morgonen, som får in en lön på kontot varje månad. På andra sidan finns de som är arbetslösa, som har svårt att få bidraget att räcka till, säger Annie Lööf.

För att motverka tudelningen av Sverige har Centerpartiet föreslagit ett ingångsavdrag, som handlar om att slopa arbetsgivaravgiften när man anställer någon som är ny på arbetsmarknaden. Genom att koncentrera förslaget till de första åren i arbetslivet träffar vi dem som behöver det bäst, inte minst nyanlända.

Analysföretaget WSP har räknat på hur många jobb ingångsavdraget kan skapa.

Resultatet: 60 000 nya jobb i hela Sverige. Hela 12 000 av dem på landsbygden.

- Det visar hur viktigt det är att göra det billigare för företagen att anställa, framför allt när det gäller utsatta grupper. Och många av företagen som skulle kunna anställa nyanlända finns på landsbygden. Ingångsavdraget är ett kraftfullt verktyg som kan göra verklig skillnad för tusentals människor, säger Annie Lööf.

Läs hela Annie Lööfs tal här

Här hittar du hela rapporten , 691.1 kB.