Ge fler barn rätt till förskola och fritids

Svensk skola behöver reformer, för barnens bästa. När Centerpartiet presenterade prioriteringarna inför nästa mandatperiod lyftes särskilt hur barn i hela landet ska få möjlighet till en bättre skola, förskola och fritids.

– Alla barn har rätt till en trygg skolgång, förskola och fritids – därför vill vi att det erbjuds tidigt för dem som behöver det. För mer trygghet och för att fler barn ska kunna klara hela skolgången, säger partiledare Annie Lööf.

Oavsett valresultat måste kommande regering ta tag i stora frågor. Centerpartiet kommer att prioritera ett antal områden där det behövs viktiga reformer som inte kan vänta. För att Sverige ska vara ledande i klimatomställningen, för ökad jämställdhet, för frihetsreformer för landsbygden och för en finanspolitik som ger stabilitet, fler jobb och välmående företag.

Fokus måste också läggas på att alla barn i hela landet ska få en bra start i livet. Därför vill Centerpartiet att den allmänna förskolan också ska omfatta tvååringa barn – idag gäller den från tre år. Dessutom bör barn från förskoleklass till årskurs tre få chansen att gå på fritids minst 10 timmar i veckan avgiftsfritt.

– Vi vet att de barn som gynnas mest av en tidig start på förskolan är de som har de svåraste förutsättningarna, kanske med föräldrar som inte kan svenska. Samhället har ett ansvar att ge alla barn trygghet och rätt förutsättningar att klara skolan. Det är viktigt ur en jämställdhets- och likvärdighetssynpunkt, men inte minst för integrationen, säger Annie Lööf.

Förslagen innebär inte en plikt, utan ska vara ett erbjudande. För familjer med små inkomster är det extra betydelsefullt att förskolan blir avgiftsfri 15 timmar från att barnet fyller två år. Det skulle också göra stor skillnad för barn som behöver trygghet utanför skolan om de får möjlighet att gå avgiftsfritt på fritds.

Centerpartiet vill också se långsiktiga lösningar i skolpolitiken. Det är fullt möjligt att vårda valfriheten och mångfalden samtidigt som vi förbättrar friskolereformen, genom att se över ersättningssystemen till skolorna, förbättra skolvalet, ha högre kvalitetskrav och sätta stopp för odemokratiska och kortsiktiga ägare. Vi måste dessutom titta på möjligheterna att begränsa vinstutdelning när det finns kvalitetsbrister.

– Ska vi bryta utanförskapet och ge barn över hela landet en likvärdig uppväxt behöver vi satsa på skolan, och ge chansen för fler att gå i förskola och på fritids. Skolfrågorna borde inte få vara en stridsfråga. Barn och elever förtjänar politiker som kan komma överens, långsiktigt, och vi står redo att göra upp om skolan, säger Annie Lööf.

Centerpartiets förslag:

• Den allmänna förskolan ska utvidgas till att också omfatta tvååringar. Idag gäller den allmänna förskolan från tre år. Att öppna dörren och erbjuda en plats tidigt är viktigt ur en jämställdhetssynpunkt, men också för integrationen. Det innebär att barn ska få rätt till 15 timmars avgiftsfri förskola i veckan, från höstterminen det år som de fyller två.
  • Vi vill dessutom ge alla barn från förskoleklass till årskurs tre möjligheten att gå på fritids minst 10 timmar i veckan avgiftsfritt.