Lättläst svenska

Här är Centerpartiets valfolder på lättläst svenska:
CENTERPARTIET VILL FÖRSVARA GRÄNSERNA!
För freden, friheten
och klimatet
EU hotas.
Ett hot kommer från Ryssland.
Andra hot kommer inifrån EU.
Från personer som struntar i att klimatet blir varmare.
Och från personer som bara vill protestera utan att lyssna på andra.
Du kan hjälpa till att försvara oss mot hoten.
Rösta på Centerpartiet i EU-valet.
Du kan rösta från den 22 maj till den 9 juni.
Vi måste stödja Ukraina.
Även om det kostar.
Ryssland gör hemska saker mot människorna i Ukraina.
Mord, tortyr och våldtäkter.
Det måste sluta.
Ryssland anföll Ukraina.
Därför måste Ryssland förlora kriget.
Folket i Ukraina försvarar sig.
Men de försvarar även oss mot Ryssland.
Därför skyddar vi oss själva
om vi hjälper Ukraina.
Vi i Centerpartiet vill att Ukraina får:
- dubbelt så mycket stöd av Sverige som vi ger nu
- svenska krigsflygplan för att försvara sig
- pengar som ryssar har på banker i EU
- gå med i EU.
En del tror inte
att klimatet blir varmare.
Låt dem inte bestämma.
Inget land kan ensamt stoppa farliga utsläpp
eller uppvärmningen av klimatet.
Därför är det viktigt att länderna i EU samarbetar.
Men Sveriges regering gör att utsläppen ökar
och låter klimatet bli varmare.
Vi i Centerpartiet tycker att detta är viktigt:
- Sverige och EU måste arbeta för att stoppa uppvärmningen av klimatet.
Det är bråttom. - Några länder i EU struntar i klimatet.
De ska inte få pengar från EU. - Kol, olja och naturgas smutsar ner
och gör klimatet varmare. - Vi vill i stället använda energi från
sol, vind och vatten.

Respekt i stället för hat
En del personer vill att världen ska vara
som den var för länge sedan.
Somliga gillar inte homosexuella eller feminister.
Andra är rasister.
Men vi tycker att alla människor är lika mycket värda.
Vi vill skydda friheten för alla.
Vi tror på medmänsklighet och respekt.
- Länder som inte har demokrati ska inte få vara kvar i EU.
- De som har godkänts som föräldrar i ett EU-land
ska få vara föräldrar i alla EU-länder. - Även om det är två mammor eller två pappor.
- Abort ska vara tillåtet i alla EU-länder.
Hjälp inte diktaturer
att övervaka människor
Många länder är diktaturer.
Folket där har inte frihet eller demokrati.
EU måste arbeta mot alla diktaturer.
Detta tycker Centerpartiet:
- EU ska inte sälja utrustning för övervakning till diktaturer.
- Om något EU-land inte bryr sig om demokrati
ska det inte få pengar från EU. - AI är en teknik som kan göra mycket nytta.
Men i Kina används den för att övervaka folk. - Sådant måste förbjudas i EU.
Låt oss försvara gränserna!
Centerpartiet stöder vanligt folk
mot dem som har makt.
Det har vi gjort i mer än 110 år.
Vi vill att fler människor får bestämma.
För hela landet, för miljön och klimatet.
Nuförtiden händer sådant
som aldrig skulle få hända.
Det är krig nära oss.
Vissa makthavare hotar demokratin.
Många politiker säger elaka och felaktiga saker.
Därför behöver vi folk i EU som försvarar det som är fint och viktigt.
Vi måste skydda freden, friheten och klimatet.
Vi får inte ge makt till:
- personer som inte bryr sig om klimatet
- personer som är emot människor från andra länder och kulturer
- Ryssland
Men EU ska inte bestämma allt.
Svenskarna ska själva besluta
om sådant som bara gäller Sverige.
Till exempel svensk skog och svenskt snus.
När makthavare och politiker ljuger
och tänker på sig själva
då behövs folk som säger ifrån.
Rösta för freden, friheten och klimatet.
Rösta på Centerpartiet i EU-valet.
Det kan du göra från den 22 maj till den 9 juni.
Abir Al-Sahlani, Muharrem Demirok, Emma Wiesner och Svante Linusson


