Framtida Bruk i Svängsta får årets miljöpris

Centerpartiet i Blekinge har delat ut sitt miljöpris, som i år går till ”Framtida bruk” i Slänsmåla.

Claire och Nils Sjöström driver gården med ett 40-tal mjölkgetter, Svensk Lantras, och sedan 2018 finns ett litet gårdsmejeri gården. Där gör de olika sorters ostar, men även ostkaka som säljs på marknader och via REKO-ringarna som numera finns i Blekinge. Ola Persson från Centerpartidistriktet, tillsammans med gruppledaren i Centerpartiet Karlshamn Mats Dahlbom, delade ut priset med motiveringen: Claire och Nils Sjöström har valt en småskalig produktion av livsmedel, vilket i sin tur bidrar till att bevara kulturlandskapet. Deras koncept bygger på en framtid där modern teknik och en ny sorts konsumenter ställer andra krav på maten vi äter. Visionen är att metoder ska bli användbara för fler som vill göra samma sak i framtiden, alltså ett framtida bruk. De är Pionjärer när det gäller distansarbete, långt innan covid-19. För att bli föregångare måste man våga lite mer.