Besöksdagar i Ronnebys olika kommundelar

Till Kommunfullmäktige i Ronneby

Lär känna vår fantastiska kommun - Motion angående anordnande av besöksdagar i Ronnebys olika kommundelar

Motivering:

En av de mest centrala uppgifterna för att få en framgångsrik och sammanhållen kommun är att främja samhällssammanhållningen och engagemanget inom kommunen. Ett effektivt sätt att göra detta är att erbjuda medborgarna möjligheten att utforska och uppleva de olika kommundelarna samt att främja samarbete mellan föreningar och organisationer som verkar där. Mot bakgrund av detta föreslår vi att kommunen anordnar besöksdagar i olika kommundelar, där kommunen finansierar busstransporter och där föreningar/företag och organisationer i de olika kommundelarna visar upp sin respektive kommundel.

Centerpartiet i Ronneby föreslår kommunfullmäktige besluta

-        Att Kommunen i samarbete med Ronneby kommunbygderåd anordnar besöksdagar i de olika kommundelarna i kommunen.

-        Besöksdagarna ska inkludera gratis busstransporter för medborgarna till de olika kommundelarna.

-        Föreningar/Företag och organisationer i varje kommundel ska få möjlighet att delta och visa upp det bästa från sin kommundel.

-        Besöksdagarna ska annonseras och marknadsföras i förväg för att maximera deltagandet från medborgarna.

Skälen till förslaget:

Främja samhällssammanhållning: Genom att erbjuda medborgarna möjligheten att lära känna och uppskatta de olika kommundelarna kommer vi att främja en starkare känsla av samhörighet och gemenskap inom kommunen.

Lokal ekonomi: Besöksdagarna ger en möjlighet för lokala företag att visa upp sina produkter och tjänster, vilket kan stärka den lokala ekonomin.

Kulturellt utbyte: Dessa evenemang kommer att främja kulturellt utbyte och öka förståelsen för olika kulturer och traditioner som finns i våra kommundelar.

Föreningssamarbete: Besöksdagarna kommer att främja samarbete mellan olika föreningar och organisationer, vilket kan leda till nya projekt och initiativ som gynnar kommunen som helhet.

Natur och friluftsliv: Genom besöken får medborgarna upp ögonen för besöksmål, vår vackra natur och våra möjligheter till friluftsliv.

Ökat engagemang: Genom att erbjuda en plattform för medborgarna att engagera sig i sin kommun och deras kommundelar kommer vi att öka deltagandet i samhällsfrågor.

Ronneby 2023-09-25

Kenneth Michaelsson