Detta kan vi lära av Öresundsbron!

Göte Persson 2019

I början av 90-talet sa jag NEJ till Öresundsbron!

Jag skrev insändare och åkte nattåg till Malmö för att demonstrera, vi var tiotusentals som marscherade för att stoppa bron. Anledningen till motståndet var att bron skulle påverka tillförseln av syret till Östersjön och att havsbotten skulle dö. I bakhuvudet fanns nog också en romantisk idé om att det är trevligare att ”tura” på en färja än en bro.

Med facit i hand är jag glad att vi inte lyckades stoppa bron. Jag hade fel! Bron har inte påverkat syret i Östersjön negativt, Öresundsbron har betytt extremt mycket för Skåne och hela södra Sverige. Nya sätt att pendla och jobba har utvecklas, detta hade inte varit möjligt utan bron. Det enda jag fick rätt i är att det var roligare att ”tura”med flygbåtarna än med tåget.

Vad kan vi i Falun ta för lärdom Öresundsbron? Jo, att det är viktigt att våra politiska beslut fattas på väl förberedda underlag. Att vi i våra beslut har en vision och mål som vi kan stå för och som är långsiktig hållbar.

I kommunpolitiken finns ofta starka viljor och åsikter när saker ska förändras. Det kan vara att ett nytt hus som ska byggas, en verksamhet som ska förändras eller ett beslut som får stora ekonomiska konsekvenser kommunen och ytterst för medborgaren.

Som politiker har man en skyldighet lyssna till alla sidor och vara beredd att ompröva tidigare ställningstagande om det är kommer fram nya saker som förändra sakfrågan. Samtidigt ska vi som politiker även ta hänsyn till ALLA medborgarnas bästa, även minoriteter och svaga grupper. En hög ljud opinion speglar inte alltid den tysta majoriteten uppfattning.

Det är viktigt att som politiker drivas av en vilja att förbättra samhället genom att lyssna, informera och beskriva och leverera lösningar. Det handlar om att kunna beskriva fördelarna med de beslut vi fattar.

För att lyckas med det krävs det trygga politiker som sitter still i båten när det blåser.

Politiker som är trygga i sin ideologi, har mål och visioner och som har förankrat dessa hos medlemmarna.

/Göte Persson (C)