Grupper som står långt från arbetsmarknaden

Bild

Pandemin har inneburit att de som står långt från arbetsmarknaden har fått det svårare.
Det har blivit generellt svårare att komma in på arbetsmarknaden. Det gäller speciellt unga och invandrade. Den som ändå har hamnat i långtidsarbetslöshet ska få stöd för att komma ur den genom ett tätt samspel mellan bistånds- och arbetsmarknadsinsatser.
Alla måste snabbt få komma i arbete för att få känna sig behövda. Vägarna till ett jobb för nyanlända måste bli enklare. Med rätt förutsättningar är föreningslivet en bra plattform för integration och språkinlärning.

För den med en funktionsnedsättning kan svårigheterna att komma in på arbetsmarknaden verka oöverstigliga på grund av ett ibland allt för omhändertagande synsätt. Vårt fokus ligger på jobb, utbildning och matchning liksom hälsofrämjande, förebyggande och rehabiliterande insatser för att minska ohälsa samt att se till individens möjligheter.
För den som av någon anledning har hamnat utanför arbetsmarknaden en längre tid, så kan sociala företag som erbjuder anpassad verksamhet med trygghet och gemenskap vara ett sätt att ta steget från utanförskap till gemenskap och att vara behövd.

• Öppna fler vägar in för den som möter svårigheter på arbetsmarknaden och behöver stöd att komma vidare till egen försörjning.
  • Skräddarsy insatser genom dialog utifrån individens kompetens och intressen.
  • Skapa förutsättningar för sociala företag att verka och skapa möjligheter för fler att komma in i arbetslivet.

Bli medlem i Centerpartiet