Vuxenutbildning och yrkesutbildning

Bild

En gymnasieutbildning är i praktiken ett krav för att kunna etablera sig på dagens arbetsmarknad. För många yrken krävs ytterligare utbildning, och då skall gymnasiestudierna ha förberett eleven för att klara detta. För den som saknar gymnasieutbildning, eller som av någon anledning behöver eller önskar växla yrkesbana så finns vuxenutbildning och yrkesutbildning som ett viktigt och bra komplement.

Huvuddelen av vuxenutbildningen i Falun bedrivs av privata aktörer som är auktoriserade av kommunen för att bedriva vuxenutbildning. Det skapar ett stort utbud och möjlighet att snabbt skapa anpassade utbildningar efter företagens behov. Falu kommuns
modell för vuxenutbildning är en framgångsfaktor som gör att Falu kommun har ett för
Dalarna unikt utbud av vuxenutbildningar. Det gör det möjligt för både unga vuxna och
äldre att fortbilda sig, skaffa sig en kompletterande yrkesutbildning eller förbereda sig
för fortsatta studier.
Kompetensförsörjning lyfts av många företag som en av deras största utmaningar, och
där har vuxenutbildningen en viktig roll att spela. Jobbspåret, där vuxenutbildningen i
Falu kommun skräddarsyr utbildningar efter en eller flera arbetsgivares specifika kompetensbehov, är en effektiv väg mot anställning och innebär att ett företag får ett behov
tillgodosett.
Vi ser en möjlighet för angränsande kommuner att ansluta till Falu kommuns auktorisationsbaserade vuxenutbildning, genom att öppna upp för att aktörer auktoriseras genom
Falu kommun och sedan verkar i de samarbetskommuner som ansluter sig. Fördelarna
med auktoriserade utförare och möjlighet till jobbspår är ett sätt att stärka den regionala kompetensförsörjningen.
- Utred om andra kommuner i Dalarna är intresserade av att ansluta till Falu kommuns
auktorisationsbaserade vuxenutbildning för bättre regional kompetensförsörjning.
- Öka kännedomen om jobbspåret som ett sätt att snabbutbilda kompetens inom ett
specifikt område i samarbete med ett eller flera företag.

Bli medlem i Centerpartiet