Bättre skolresultat med mobilförbud
Är ett mobilförbud i Rättviks skolor ett steg mot bättre skolresultat? frågar sig Ulrica Momqvist
Från och med höstterminen i år råder ett mobilförbud för eleverna i Rättviks skolor. Sedan dess har det varit en hel del diskussioner om effekterna av förbudet. Föräldrar, lärare, politiker och elever har alla olika åsikter om beslutet. Kommer förbudet att ge bättre skolresultat, eller är det bara ett försök att ta tillbaka kontrollen i ett alltmer uppkopplat samhälle?
Vad vi kan säga redan nu är att något har förändrats i klassrummen i Rättvik.
Beslutet grundas på en lagförändring i skollagen, som trädde i kraft 2020, ger bland annat rektorer möjligheten att utlysa ett totalt mobilförbud för alla elever på skolan, både under lektionstid och raster.
Ett argument för ett mobilförbud i skolan är de dåliga svenska resultaten i den internationella kunskapsmätningen PISA. En bidragande anledning till det sjunkande resultatet har varit att mobiltelefonerna spelar en stor roll i de försämrade resultaten, som idag ligger på samma bottennivå som för tio år sedan.
Delar av lärarkåren i kommunen har påtalat hur mobiltelefonerna skapat problem i undervisningen. Stök, distraktioner och konflikter mellan elever har blivit allt vanligare, och det har varit svårt att hålla koncentrationen uppe under lektionerna. För många lärare, och jag tror även för många elever, kom därför mobilförbudet som en välkommen förändring. Mobiltelefoner är ett störningsmoment som påverkar elevernas koncentration och äntligen kunde man få tillbaka den där närvaron och fokuserade miljön som är så viktig för inlärningen där
Det råder inga tvivel om att mobiltelefonen kan vara en distraktion. Studier från andra delar av landet, där mobilförbud införts, har visat på tydliga förbättringar i skolresultaten. Eleverna blir mer närvarande, mindre stressade och framför alltmer fokuserade på sitt skolarbete. Rättviks beslut att införa förbudet kan mycket väl visa sig vara en satsning som i det långa loppet ger utdelning i form av förbättrade betyg och en tryggare och lugnare skolmiljö.
Men alla är inte lika övertygade om förbudets positiva effekter. Vissa elever tycker att mobilförbudet är frustrerande. De menar att mobilen är en viktig del av deras vardag, inte bara för socialt umgänge utan även för att snabbt söka information och hålla sig uppdaterade. Medan andra tycker att det är skönt att slippa pressen att ständigt vara online eller att någon tar bilder på en utan lov.
Att elever i grundskolan kränker varandra i sociala medier är ett landsomfattande problem. Det påverkar självklart barnens psykiska mående.
Några föräldrar i Rättvik har uttryckt oro över att inte kunna nå sina barn under skoldagen. "Det känns otryggt att inte veta om de kan kontakta oss om något händer," säger en förälder. "Jag förstår att de måste fokusera på skolan, men mobilerna är också en säkerhetsfråga."
Här kan man dock fråga sig om det verkligen är nödvändigt för elever att ha sina mobiltelefoner till hands under lektionstid. Skolan har sina egna system för att hantera nödsituationer, och om något allvarligt skulle inträffa finns alltid möjligheten att snabbt få kontakt med föräldrar.
Det vi kan konstatera är att Rättvik med detta beslut har satt en tydlig gräns för vad som är viktigt i skolan – och det är inte att ständigt vara uppkopplad, utan att vara närvarande i sitt lärande. I ett samhälle där mobiltelefonerna tar upp alltmer av vår uppmärksamhet, kan kanske just denna återgång till ett fokus på undervisning vara precis vad eleverna behöver för att nå sin fulla potential. När vi lär oss att hantera mobiltelefonerna på ett sätt som stärker snarare än stör vårt lärande, kan vi kanske integrera dem i skolan igen – men med en tydligare balans mellan teknik och undervisning.

