VARFÖR ÅTERREMISS OM BYGGET AV NYTT SÄRSKILT BOENDE I SÄTER?

Nytt SäBo i Säter (skiss)

Den 14 maj beslutade kommunfullmäktige på initiativ av oppositionsrådet att återremittera förslaget att besluta om byggstart av nytt Särskilt boende, Säbo, på Prästgärdet med motivet, ”att bedöma och utreda vilka konsekvenser som kan uppkomma av den ekonomiska krisen i Sverige och i Säter”.

Det man kan fundera över är om drivkraften bakom återremissen verkligen är omsorg om den kommunala ekonomin. Kommunens ekonomi och kopplingen till omsorgen till våra äldre hänger ihop.

Det nya boendet på Prästgärdet finansieras genom lån, vilket i sin tur betalas av de boendes hyror för sina respektive lägenheter och av kommunen för övriga ytor. Självklart ökar kommunens totala driftkostnad dels på grund av ökade lokalytor, men dels även för att det blir fler än idag, som behöver omsorg och omvårdnad, vilket kräver fler medarbetare.

För Centerpartiet är vård, skola och omsorg de grundläggande kommunala uppdragen och ansvaren för kommunen. I debatten ställdes frågan, ”Har vi råd att bygga…?”. Man kan fråga sig vad är alternativet? Att inte ta ansvar för att de äldre människor, som behöver en hög grad av omsorg, ska få det i ändamålsenliga lokaler?

Världsekonomin, Sveriges ekonomi och Säters ekonomi går en osäker framtid till mötes både på kort och lång sikt. Ett beslut om att bygga nytt särskilt boende och finansieringen av detsamma måste betraktas på lång sikt. Så lång sikt att utgången ligger utanför de flesta konjunkturbedömares horisont. Mycket troligt även utanför oppositionsrådets horisont. Det nya särskilda boendet förväntas användas för sitt ändamål i ca 50 år.

Hans Johansson, Ordförande Centerpartiet, Vice ordförande KS

Sune Hemmingsson, Ordförande Socialnämnden