Snart ingen tandklinik i Vansbro?

Annika Simm Eriksson

Annika Simm Eriksson (C), Äppelbo, ersättare i tandvårdsnämnden och ledamot i landstingsfullmäktige.

Centerpartiet är rädd att tandkliniken i Vansbro snart kommer att försvinna. Jag anser att landstinget måste göra något nu för att rädda den.

Sedan i mars finns det inga tandläkare på kliniken. Vi i Vansbro kommun blir nu hänvisade till Rättvik för att träffa en tandläkare. Det kan betyda en resa på 12 mil enkel väg. Varje vecka hänvisas 5-10 personer till Rättvik med akuta problem. Med kollektivtrafik från Vansbro måste nästan en hel dag avsättas för att ta sig till tandläkaren. Detta är inte rimligt.

Tandhygienister och -sköterskor finns fortfarande kvar och gör ett bra jobb. Men utan tandläkare blir jobbet kanske inte lika intressant. Hur länge dröjer det innan fler yrkesgrupper börjar säga upp sig? Detta är mycket oroande.

Detta behöver göras:

• Låt tandläkare från andra kliniker eller den ambulerande kliniken i Rättvik snarast börja komma till Vansbro
  • Ge personalen större ansvar att bestämma över hur tandkliniken ska skötas
  • Lönetillägg till de som jobbar på kliniker på landsbygden

I media

Bli medlem i Centerpartiet