Trevligt att du vill sänka skatter, Skoglund

Replik till Stefan Skoglund 25 september  Utvecklingen blir bättre när vi styr

Lika ovanligt som trevligt är det att höra en socialdemokrat plädera för sänkta skatter. Denna gång är det Stefan Skoglund (S) som gör det i Bohusläningen. Annars brukar han vara en ivrig förespråkare för höjd skatt. Inte minst höjd kommunalskatt. Hög kommunalskatt slår hårdast för de med de lägsta inkomsterna men det brukar Skoglund vifta bort.

Nu gläds han åt förslaget om sänkt skatt för pensionärer som finns i statsbudgeten. Jag tycker också det är välkommet med förslag som leder till att våra pensionärer får mer i plånboken. Tillsammans med Alliansen sänkte Centerpartiet skatten för pensionärer i fem steg, totalt 16,4 miljarder kronor under Alliansens regeringsår.

Skoglund och övriga socialdemokrater ondgjorde sig tidigare är jobbskatteavdragen. Men är man väl kom till makten så valde man att behålla dem. Jobbskatteavdragen gav mest till de med låga inkomster och innebar för till exempel anställda i vård och omsorg hos socialtjänsten i Uddevalla att man fick motsvarande en 13:e månadslön. Detta har sedan till del ätits upp av S, V, och MP:s höjning av kommunalskatten i vår kommun.

Skoglund framhåller också som exempel på politiska framgångar öppnandet av Arödsdals äldreboende i Ljungskile. Vad han dock inte nämner är att det skett en drastisk neddragning av antalet platser för vård- och omsorgsboende i Ljungskile sedan han och hans kompisar tog över makten. Vid majoritetsskiftet den 31 januari 2015 fanns det 44 vård- och omsorgsboende platser i Ljungskile. I dag (31 augusti 2017) finns det 27! De platser som finns på Arödsdal är dessutom jämförelsevis de dyraste platserna vi har i kommunen.

Skoglund tillgodoräknar sig också öppnandet av Ryttaren som café- och aktivitetscenter på sin meritlista och verkar glömma eller förtränga att initiativet till detta togs redan av den förra majoriteten.

Elving Anderson (C)
Socialnämndens 2:e vice ordförande