ERIK HOLMESTIG

Ordförande Gävle vatten och Gästrike vatten

Erik har en lång politisk erfarenhet som sträcker sig tillbaka till ungdomsförbundet och det som då kallades Centerpartiets högskoleförbund, där han satt med i förbundsstyrelsen 1991–1995. Eriks viktigaste politiska fråga är att Gävle ska växa på ett hållbart sätt.

Vill du veta mer om Erik och hans ordförandeuppdrag?

Kontakta Erik

sol-has-bg sol-light-text

Eriks ord

Centerpartiet ligger nära mina grundvärderingar och var därför ett naturligt val för mig. Att den enskilde ska ha stora friheter att bestämma sin egen framtid, med så få pekpinnar från ”ovan” som möjligt och alla människors lika värde, oavsett ursprung. Centerpartiet värnar även de ”små” människorna och de goda livsbetingelserna på de ”små” orterna.

I Gävle kan Centerpartiet göra vård, skola och omsorg bättre. Vi kan även förbättra villkoren för de små och medelstora företagen och se till att man kan leva bra i hela kommunen med god kommunal service.

Det viktigaste för mig är att Gävle kan och ska växa på ett hållbart sätt. Vi ska vara ett naturligt nav i vårt närområde. Tillsammans med andra orter blir vi starka.

Vi ska erbjuda bra utbildningar för unga och äldre så att de kan gå vidare till jobb och utbildning. Men människor ska inte bara utbildas, bildning är lika viktigt. Genom att möta andra människor och ta del av deras erfarenheter ökar vi förståelsen för varandra.

Framöver kommer mina uppdrag i Gävle Vatten och Gästrike Vatten att ta mycket av mitt fokus. Vi har stora utmaningar framför oss; Nytt reningsverk ska byggas. Nytt färskvatten ska komma från Dalälven i Älvkarleby. Vi måste också jobba med klimatförändringarna och den torka och översvämningar det kan föra med sig. Vi måste vara beredda på snabb anpassning för att möta det delvis okända.

Mer om Erik

Bor: Hagaström

Nuvarande politiska uppdrag: ledamot kommunfullmäktige och ersättare samhällsbyggnadsnämnden. Tillträder som ordförande i Gävle Vatten och Gästrike Vatten vid stämman 20 april. Ledamot i styrelsen för Folktandvården Gävleborg AB och ersättare Regionfullmäktige.

Politiska erfarenheter: Landstings-/regionuppdrag sedan 1999. Ledamot av kommunfullmäktige sedan 2014. Styrelseordförande Gävle Energi 2016–2019. Kommunalråd 2019–2022. Under studierna i Uppsala 1988–1992 var jag aktiv i det som då hette Centerpartiets Högskoleförbund, bland annat i förbundsstyrelsen som jag satt i 1991–1995.

Övrig erfarenhet: Jag har under många år jobbat på länsstyrelsen med företagsstöd till jordbruk. Landsbygdsfrågor ligger mig varmt om hjärtat.

Intressen utanför politiken: Samhällsfrågor i stort. Dessutom flyg, gammalt och nytt. Jag är ordförande i Svensk Flyghistorisk Förening Gävleborg och jag är kassör i Västra Gästrike Flygklubb, där jag har ett eget ultralätt flygplan.

Bli medlem i Centerpartiet